artikel

Elektrische auto als back-up in elektriciteitsnet

energie

De opslagcapaciteit in elektrische auto’s wordt maar gedeeltelijk gebruikt om te rijden en kan daarom ingezet worden als flexibele opslagcapaciteit in het elektriciteitsnet. LomboXnet onderzoekt deze mogelijkheid in Utrecht met verschillende partijen.

Elektrische auto als back-up in elektriciteitsnet

Voor installateurs ligt hier in de toekomst een interessante markt, legt directeur Robin Berg van LomboXnet uit. Zij kunnen die laadpalen en zonnepalen tenslotte installeren, onderhouden en monitoren.

Flexibele opslagcapaciteit

“Met elektrische auto’s creëer je flexibele opslagcapaciteit die pieken op het elektriciteitsnet kan reduceren. Bovendien kun je de opgewekte energie op een later moment, als de prijs hoger is, vrijgeven aan de wijk.” Dat is volgens Robin Berg, directeur van LomboXnet, de kern van het project Smart Solar Charging.

Overcapaciteit goed gebruiken

“Het aantal elektrische auto’s neemt exponentieel toe de komende jaren. Ze kunnen een essentiële bijdrage leveren aan de benodigde opslagcapaciteit voor duurzame elektriciteit. De auto’s zijn er toch, dan kun je de overcapaciteit in de accu’s beter goed gebruiken”, vertelt Berg.

LomboXnet

Smart Solar Charging wordt uitgevoerd in een consortium onder leiding van het Utrecht Sustainability Institute en technisch projectleider LomboXnet. Hierin werken verder Last Mile Solutions, We Drive Solar, New Solar, The People Group, Jedlix, Stedin, Universiteit Utrecht en Hogeschool Utrecht samen. In de proeftuinen in Utrecht en omgeving wordt de opwek van duurzame energie gecombineerd met Vehicle2Grid-laadpunten.

Bijzondere laadpalen

Berg legt uit wat er bijzonder is aan deze laadpalen. “Naast opladen, kunnen onze laadpalen ook ontladen. Zo kunnen we de batterijen van de elektrische auto’s gebruiken om piekvraag in het elektriciteitsnet te ondersteunen. Deze pieken zullen de komende jaren steeds hoger worden door de toename van het aantal warmtepompen, zonnepanelen en elektrische auto’s.”

Vehicle2Grid-laadpaal

Berg kwam op het idee voor de Vehicle2Grid-laadpaal, omdat hij de zonne-energie op het dak van zijn bedrijf LomboXnet zelf wilde gebruiken. “We hadden een overschot aan zonne-energie dat we graag wilden opslaan. Toen kwamen we op het idee om daar onze nieuwe elektrische auto voor te gebruiken. De laadpaal is vervolgens zo ingeregeld dat de zonne-energie lokaal optimaal gebruikt wordt. Maar daarvoor moet hij twee kanten op kunnen laden en communiceren.”

Bidirectionele laadpaal

Dat auto’s naast laden ook kunnen ontladen lijkt vanzelfsprekend, maar dat is het volgens Berg niet. “Wij hadden de eerste bidirectionele laadpaal in Europa. Maar het volgende probleem was dat niet alle elektrische auto’s kunnen ontladen. Voor de proef hebben we nu ervaring opgedaan met de Nissan Leaf. En we werken nu met Renault en netbeheerder Stedin samen aan een standaard voor ontladen.”

Interessante businesscase

Dat het profijtelijk is zelf opgewekte zonne-energie in je auto op te slaan, rekent Michaël van Boheemen, busineness development manager van technisch specialist The People Group voor. “Als Robin elektriciteit uit zonne-energie teruglevert aan het net krijgt hij ongeveer €0,09 per kWh. Terwijl je voor afgenomen elektriciteit uit de oplaadpaal tussen de €0,28 en €0,30 betaalt. Dat maakt de businesscase voor het opladen van je elektrische auto met je zelf opgewekt zonne-energie heel interessant.”

Geld verdienen

Daarnaast is er volgens Berg ook geld te verdienen door de eigenaren van elektrische auto’s als zij de capaciteit van hun accu in willen zetten voor flexibele opslag in de wijk. “Als de eigenaar deze capaciteit beschikbaar stelt, is het logisch dat hij daar een vergoeding voor krijgt. Ik kan me zomaar voorstellen dat een eigenaar bijvoorbeeld per vermeden piek betaald wordt.” Zover is het echter nog niet, legt Van Boheemen uit. “We zitten nu nog in de experimentele fase. Er wordt nog niet daadwerkelijk stroom uitgewisseld met het net. We zijn nu bezig met het ontwikkelen van een standaard om dat mogelijk te maken.”

Deelauto

Het optimaliseren van het net gaat nog makkelijker als er een deelautoproject opgezet wordt in een wijk. Ook daar is in de Utrechtse wijk Lombok ervaring mee opgedaan in We Drive Solar, waarvoor 150 Renaults Zoe’s beschikbaar zullen komen. Van Boheemen legt uit hoe dat werkt. “Als tachtig procent van de auto’s onderweg is,  kun je twintig procent reserveren om het net te balanceren. Op deze manier is het makkelijker een betrouwbare back-up te maken dan dat je de elektrische auto’s van particulieren in het net hangt. Je kunt niet zo maar iemand zijn auto op slot zetten, omdat je extra capaciteit nodig hebt.”

Kansrijke projecten

Daarbij zijn deelautoprojecten sowieso kansrijk in binnensteden denkt Van Boheemen. “Als je een abonnement hebt bij een deelautoproject is het niet meer nodig om een tweede auto te hebben. Het zorgt er dus voor dat er auto’s uit het straatbeeld verdwijnen. Dat is ook stedenbouwkundig gezien erg interessant. Er zijn namelijk minder parkeerplaatsen nodig omdat verschillende mensen één auto delen.”

‘Installateur kan eraan verdienen’

Wie ook aan de aanleg van deze nieuwe infrastructuur kan verdienen is volgens Berg de installateur. “Er zijn mensen nodig om de laadpalen op een efficiënte manier te plaatsen en te onderhouden. Er zit behoorlijk wat intelligentie in een laadpaal en je moet weten hoe dat allemaal werkt, maar het is zeker geen rocket science. De installatiebranche kan daar nu al op voorsorteren door kennis op te doen.”

Laadpalen plaatsen en beheren

Dat wordt bevestigd door Van Boheemen en is volgens hem de reden waarom The People Group in het consortium van Smart Solar Charging is gestapt.  “Alleen in Utrecht gaat het op termijn om 800 tot 900 laadpalen. Die moeten allemaal geplaatst en beheerd worden. En dan heb ik het nog niet over het bouwen van zonnedaken, de bekabeling en monitoring daarvan en het inregelen van de levering van de zonnepanelen aan de laadpaal. Er zijn meerdere verdienmodellen te bedenken voor meerdere installateurs, in Utrecht alleen al.”

Certificering

Toch ziet Van Boheemen dat nog weinig installateurs de markt van oplaadpalen betreden. “En als ze het doen, pakken ze het erbij. Maar ik vraag me af of dat in de toekomst nog mogelijk is. Steeds meer fabrikanten vragen certificering om met hun producten te werken. Tesla doet dat bijvoorbeeld nu al”, besluit hij.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels