nieuws

Auto als energieopslag voor kantoorpand

energie

Een pilot van Engie heeft een elektrische auto als energieopslag voor een kantoorgebouw – ook wel Vehicle-to-Building (V2B) genaamd – succesvol gedemonstreerd.

Auto als energieopslag voor kantoorpand

Doordat de prijzen van accupakketten dalen, worden de verdienmodellen van batterijopslag snel beter. Engie koppelde een Smart Grid Charger aan zijn kantoorpand in Zaandam. Het gaat om de eerste lader die een elektrisch auto – behalve laden – ook kan ontladen ten behoeve van het gebouw. De pilot verliep succesvol.

V2B

Zonnepanelen en externe opslag kunnen rechtstreeks op de lader worden aangesloten. Deze Vehicle-to-Building (V2B)-technologie maakt energieneutraliteit makkelijker bereikbaar. De Smart Grid Charger is gekoppeld aan de energievoorziening van het gebouw en de zonnepanelen. Wanneer het pand meer zonne-energie opwekt dan dat het nodig heeft, wordt de overvloedige energie opgeslagen in de accu van de auto’s. Deze opgewekte energie kan dan gebruikt worden wanneer het pand een tekort heeft.

Met lader ledlampen voeden

De auto-accu kan worden gebruikt als noodstroomvoorziening en voor ‘peak shaving’ op tijden dat het bedrijf te maken heeft met een piekbelasting. Door zonnepanelen en opslag direct aan te sluiten aan de Smart Grid Charger wordt het systeem nog efficiënter. Een MKB-bedrijf kan bijvoorbeeld met een aantal laders de verlichting, ventilatie en airco laten draaien op auto-accu’s. Eén lader kan al zo’n 2000 reguliere ledlampen voeden.

Hitachi en Mitubishi

Jacco van der Burg, general manager smart mobility & E-mobility bij Engie: “Nu uit deze pilot blijkt dat deze technologie uitstekend werkt, willen wij dit systeem graag aanbieden aan alle bedrijven die de volgende stap naar energieneutraliteit willen maken.” Engie verbindt de auto, de Smart Grid Charger, de energievoorziening van het gebouw en de zonnepanelen en/of opslag en is als systems integrator verantwoordelijk voor het accuraat functioneren van de V2B-technologie. De Smart Grid Charger is van Hitachi en Mitsubishi levert de auto.

Engie is niet de enige partij die onderzoekt hoe de capaciteit in elektrische auto’s kan worden ingezet als flexibele opslagcapaciteit in het elektriciteitsnet. LomboXnet onderzoekt deze mogelijkheid in Utrecht met verschillende partijen.

Lees ook: 

Installateurs krijgen meer te maken met energieopslag

Laadpalen plaatsen: waar moet je aan denken?

 

Reageer op dit artikel