nieuws

Johan Cruijff ArenA neemt megabatterij in gebruik

energie

De Johan Cruijff ArenA heeft vandaag een energieopslagsysteem op basis van tweedehands en nieuwe batterijen uit elektrische auto’s in gebruik genomen.

Johan Cruijff ArenA neemt megabatterij in gebruik

In het systeem werden power conversion units van Eaton en batterijen uit Nissan Leafs gecombineerd.

Johan Cruijff ArenA

Het project is een samenwerking tussen Nissan, Eaton, BAM, The Mobility House en de Johan Cruijff ArenA. Dankzij het opslagsysteem zal het stadion zijn eigen duurzame energie slimmer kunnen gebruiken.

Stabiel energienet

Henk van Raan, director of innovation bij de Johan Cruijff ArenA: “De ArenA is zelfs tijdens een stroomstoring verzekerd van een aanzienlijke hoeveelheid stroom. Daardoor zal het stadion bijdragen aan een stabiel Nederlands energienet.”

Leestip: Zonnepanelen en de invloed op het laagspanningsnet

Elektrische voertuigen

“We hebben het energieopslagsysteem speciaal ontworpen om te voldoen aan de behoeften van de Johan Cruijff ArenA”, vertelt Frank Campbell. Hij is president corporate and electrical EMEA bij Eaton. Het ging hierbij om het ontwerpen van de vermogenselektronica, de integratie van de batterijmodules van elektrische voertuigen en het inpassen van de innovatieve oplossing in de bestaande infrastructuur van het stadion.

Leestip: Installateurs krijgen meer te maken met energieopslag

Zonnepanelen op ArenA

Het opslagsysteem heeft een totale capaciteit van 3 megawatt. Dit is voldoende om enkele duizenden huishoudens van stroom te voorzien. Deze capaciteit betekent dat de energie die geproduceerd wordt door de 4200 zonnepanelen op het dak van de ArenA, ook opgeslagen en optimaal benut kan worden. Het energieopslagsysteem zal back-upstroom leveren, het gebruik van dieselgeneratoren verminderen en het energienetwerk ontlasten door de pieken tijdens concerten af te vlakken.

Lees ook:

Honderden nieuwe armaturen voor ArenA

BAM stopt Amsterdam Arena vol sensoren

Amsterdam ArenA krijgt slimme laadpunten

Reageer op dit artikel