artikel

Utrecht bedient objecten op afstand

installatiebranche

Utrecht bedient en beheert als eerste gemeente in Nederland op afstand objecten in de openbare ruimte. Als eerste zijn 36 lantaarnpalen langs de Cartesiusweg aangesloten op het systeem. Later volgen een verkeersregelinstallatie, rioolgemalen en bruggen.

Het systeem is een ontwikkeling van automatiseerder Logica en softwaremaker Microsoft. Het resultaat heet IBOR: Integraal Beheer Openbare Ruimte. Logica ontving er eerder dit jaar de Nationale ICT-prijs voor. Utrecht beproeft het systeem tot en met februari volgend jaar. In het proefproject ligt de nadruk op ‘economische aspecten’ oftewel besparingen. De afstandsbesturing van de openbare verlichting moet ruim 25 procent energie sparen tegen ruim 15 procent lagere kosten. Logica zegt inmiddels te onderhandelen met gemeenten in onder meer Frankrijk en Duitsland om IBOR ook daar te installeren. IBOR is ook onderdeel van een breder project dat momenteel met de gemeente Almere wordt besproken.

Projectleider Den Ouden van Logica vergelijkt IBOR met een paraplu. Het systeem koppelt alles aan elkaar waarop een sensor kan worden aangesloten. De markt biedt inmiddels verschillende technieken om openbare verlichting, rioolgemalen en verkeerslichten op afstand te besturen. IBOR knoopt al die afzonderlijke technieken aan elkaar en zorgt dat ze onderling kunnen worden gebruikt.

IBOR komt via de verkeersregelinstallaties ook hulpdiensten tegemoet. “De verkeerslichten geven bijvoorbeeld de brandweer met een groene golf ruim baan”, zegt Den Ouden. “Het systeem zorgt er intussen voor dat de lantaarns de locatie voldoende verlichten en dat er genoeg druk staat op de waterleiding.”

De besturing is ‘open’ en gebaseerd op een ‘cloud’. Deze aanpak beperkt volgens Den Ouden de investering die de gebruiker moet doen. Gebruikers kiezen een bepaalde applicatie en betalen daarvoor een vergoeding. Op die manier kan een gemeente ervoor kiezen om de openbare verlichting bijvoorbeeld per schakelkast te bedienen. Logica zette eerder voor Rijkswaterstaat een vergelijkbaar systeem op dat de ruim duizend lampen van de verlichting langs de A50 bestuurt.

In het geval van de A50 schakelt de besturing de verlichting alleen maar aan en uit. In Utrecht kan de afstandsbediening ook dimmen als er geen verkeer rijdt. Het systeem houdt ook de kwaliteit van de lampen in de gaten, legt Den Ouden uit. “Daarmee is er een goedkoper en toch betrouwbaar alternatief voor het conventionele schouwen.”

Reageer op dit artikel