artikel

“Accepteer dat we van tijdperk veranderen”

installatiebranche

Verkopen leveranciers te veel artikelen ook via de bouwmarkt? Maarten van der Boon jr (Leertouwer): “Ik maak me er écht niet druk om. Van mij mogen ze nog meer gaan verkopen via bouwmarkten.”

“Accepteer dat we van tijdperk veranderen”

Lezers van vakbladen Installatie Journaal en Gawalo beantwoordden in de juni-juli-edities de vraag of leveranciers te veel artikelen ook via de bouwmarkt verkopen. De meesten van hen reageerden hierop bevestigend.

Maarten van der Boon jr., manager business development en innovatie van Leertouwer, komt met een tegengeluid: “Off- of online zie je steeds meer van dit soort verschuivingen. Accepteer dat we van tijdperk veranderen.”

Oudeschooldenken

Van der Boon: “Als branchebedrijven moeten wij ons er nog bewuster van zijn dat onderscheiden op techniek en zeker op producten gewoon niet meer van deze tijd is. Daaraan vasthouden is oudeschooldenken. De nieuwe school onderzoekt waar zijn échte toegevoegde waarde ligt. En weet deze goed in het voetlicht en over de bühne te krijgen.”

Nieuwe verdienmodellen

Volgens Van der Boon is het belangrijk nieuwe verdienmodellen te bedenken. “De kracht zit in eenvoud. Zorg dat je in top of mind bent bij de klant ook al kopen ze de kwaliteitsproducten ergens anders. Laat het risico liggen waar het ligt. Bied wél de oplossing wanneer hij vastloopt in dat wat hij in zijn perceptie ‘uitstekend zelf kan doen’. Laat jouw dienstverlening perfect aansluiten op wat de klant van nu wil. Stop denken in producten(marge). Start met het denken in de combinatie van functionaliteit, diensten en techniek. En commercieel? Wees creatief: you can’t beat them, so join! Wedden dat die bouwmarkt dát niet leuk vindt.”

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels