artikel

Wat de installatiebranche kan leren van Tesla

installatiebranche

Jarenlang is domotica uitgelegd met de auto als metafoor. De ontwikkeling van onze heilige koe sprak tot de verbeelding. Razendsnel zagen we nieuwe comfort-, veiligheids- en entertainmenttechnieken integreren in de auto. En parallel aan domotica riep het steevast de vraag op: waarom daar wel, maar niet in onze woning of bedrijfsgebouw?

Wat de installatiebranche kan leren van Tesla

De afgelopen jaren heeft de crisis in de bouw- en installatiebranche stevig huisgehouden. En of het nog niet genoeg was, kijkt de markt nu ook anders naar woningen en gebouwen. Nieuwe eisen voor energie en duurzaamheid zijn gesteld. Met ketenintegratie probeert de branche meer (of weer?) aansluiting te krijgen. Om functionaliteit en kwaliteit te leveren en faalkosten te verlagen. En als klap op de vuurpijl ziet de branche zich geconfronteerd met de business-as-usual vernietigende impact van ICT en IT. Samengevat in de ‘Internet of Everything’ ziet de installatiebranche compleet nieuwe oplossings- en verdienmodellen ontstaan en gaat hier maar moeizaam mee om.

Tesla

Met een schuin oog kijk ik weer naar de auto-industrie. Neem nu het automerk Tesla. Keer op keer doorbreekt dit merk de status quo in autoland. Het begon met 100% elektrisch rijden mét voldoende actieradius. Gevolgd door de Powerwall voor energieopslag om de auto te voeden of vanuit de auto andere systemen van energie te voorzien. Een mini smart grid. Net zo boeiend is het om te zien hoe Tesla haar auto ziet als een ‘systeem’. De auto heeft technologie die de rijder na aanschaf nog niet gebruikt. Regelmatige software-updates activeren die ‘slapende’ technologie en voegen doordachte functionaliteit toe. Een recente update ‘auto-pilot’ bracht ook integratie met de woning. De functie-update zorgt ervoor dat jouw Tesla voorrijdt op het moment dat je hem nodig hebt. Wanneer je wenst – en hier komt domotica om de hoek kijken – opent en sluit jouw Tesla zelf de garagedeur.

Klantbinding

Wat kan de installatiebranche leren van Tesla? De manier waarop invulling is gegeven aan klantbinding. Ook nu weer fungeert de auto als voorbeeld voor de woning of het gebouw. Het werkt in de installatiebranche naar mijn stellige mening niet anders. Want, welke klant zegt nee tegen meer comfort, veiligheid of gebouwefficiëntie als hem dat in een simpele nachtupdate wordt aangeleverd?  

 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels