nieuws

Ledverlichting in tunnels meest rendabel

verlichting

Het toepassen van leds als openbare verlichting is duurzaam, maar nergens levert het zoveel rendement op als in tunnels. Onlangs heeft Rijkswaterstaat de Vlaketunnel en de Heinenoordtunnel voorzien van ledverlichting en binnenkort volgt de Zeeburgertunnel bij Amsterdam.

Ledverlichting in tunnels meest rendabel

“Wat leds in tunnels zo voordelig maakt in de toepassing? Het verbruik in tunnels is gemiddeld twintig keer hoger dan op de normale rijweg, dus kan er veel bespaard worden”, aldus Willem Zandvliet, technisch manager van het programma ZekerDuurzaam bij Rijkswaterstaat. “In tunnels branden de lampen de hele dag.”

Lichtsterkte

Toch is niet uitsluitend het aantal branduren bepalend voor de besparing, ook de lichtsterkte speelt een rol. Boven de snelweg wordt ’s nachts uitgegaan van ca. 1 candela/m2, in een tunnel van het dubbele. Maar het kan oplopen tot 15 candela/m2 overdag in de centrale zone , afhankelijk van de lichtsterkte buiten. En bij de ingangsverlichting komen lichtsterktes voor tot 350 candela/m2 (ca. 5000 lux), die we in berekeningen nog buiten beschouwing laten.”

Beheerkosten

Volgens Zandvliet is ledverlichting de beste oplossing om energie te besparen. “Nog niet alle nieuwe tunnel worden met leds opgeleverd, omdat dat contractueel nog niet mogelijk is, maar het beleid is erop afgestemd dat het wel de toekomst is. Niet alleen omdat het verbruik lager is, maar ook omdat het veel beheerkosten bespaart. Leds vergen bijna geen onderhoud en zijn zeer betrouwbaar, waardoor er minder vaak wegen afgezet hoeven te worden.”

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels