nieuws

Wat te doen bij een kapotte high-bay-gasontladingslamp?

verlichting

Er komen steeds meer ledalternatieven voor gasontladingslampen met kwik die sinds 2015 verboden zijn Hig-bay-armaturen met led- of inductielamp zijn enorm energiezuinig en gaan tot 10 keer langer mee dan een hogedruk-kwikdamplamp. Wat kun je doen bij een kapotte high-bay-gasontladingslamp?

Wat te doen bij een kapotte high-bay-gasontladingslamp?

 

Sinds 1 april 2015 zijn zogenoemde  hogedruk-kwikdamplampen verboden. Nieuwe armaturen, maar ook losse gasontladingslampen mogen sinds een jaar niet meer worden geproduceerd. Groothandels mogen oude voorraden nog wel opmaken.

Velden, hallen, loodsen

Gasontladingslampen worden veel toegepast in high-bay-armaturen die zorgen voor de verlichting van sportvelden, maar ook als binnenverlichting bij grote fabriekshallen en opslagloodsen.  

Retrofitten

Wat doe je als een high-bay-gasontladingslamp kapot gaat? Eigenlijk  zijn er vier oplossingen. Het eenvoudigst lijkt het omeen bestaande armatuur met kapotte lamp om te bouwen en zo geschikt te maken voor een ledlamp. De VSA en kwikdamplamp gaan eruit, leddriver en ledlamp passen erin.

Vervangen

Een tweede mogelijkheid is een compleet nieuwe high-bay-ledarmatuur ophangen. De vraag is dan, of je bij een kapotte gasontladingslamp alleen dat éne armatuur vervangt, of gelijk alle armaturen in de hal, de derde oplossing.

Inductieverlichting

De vierde en meest onbekende oplossing is het vervangen door een inductielamp. Een klein aantal importeurs van deze voorheen Philips-techniek verkoopt deze lamp die net zo energiezuinig is en nog langer meegaat dan led, namelijk zo’n 100.000 uur.

Lees meer over dit onderwerp in vakblad Installatie Journaal

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels