nieuws

Ledverlichting voor Maastunnel Rotterdam

verlichting

De Maastunnel in Rotterdam wordt gerenoveerd. Schréder voorziet de twee autotunnels van nieuwe ledverlichting.

Ledverlichting voor Maastunnel Rotterdam

De Maastunnel dateert uit 1942. Het is de oudste afgezonken tunnel van Nederland. De Maastunnel verbindt in Rotterdam de oevers van de Nieuwe Maas met elkaar. De tunnel heeft vier buizen: twee voor auto’s, één voor fietsers en één voor voetgangers.

Europese normen voor tunnels

Na 75 jaar was de Maastunnel toe aan een grondige renovatie en restauratie. Bovendien moet de tunnel in 2019 voldoen aan de nieuwe Europese veiligheidsnormen. Vanaf 3 juli 2017 ging de eerste tunnelbuis in zuidelijke richting dicht voor het autoverkeer.

Combinatie Aanpak Maastunnel

De Maastunnel is een rijksmonument. Dat betekent dat de tunnel waar mogelijk hersteld moet worden in de oorspronkelijke staat. Het vervangen van installaties in monumenten vergt veel aandacht. TBI-ondernemingen Croonwolter&dros, Mobilis en Nico de Bont kregen van de gemeente Rotterdam de opdracht om samen de renovatie en restauratie in goede banen te leiden. Samen vormen zij Combinatie Aanpak Maastunnel (CAM).

E-installaties zijn belangrijk bij vergaande renovatie. Installatie Journaal heeft een gratis whitepaper over de renovatie van e-installaties

Natriumverlichting

In de tunnel moest de gele lage druk natriumverlichting (SOX) worden vervangen. Hiervoor plaatste Schréder in 2016 acht proefarmaturen. Gemeente Rotterdam en CAM waren enthousiast over het resultaat. Dit zorgde ervoor dat Schréder voor de twee autotunnels de nieuwe ledverlichting mag leveren.

SOX-verlichting

De gelige lichtkleur van de oude SOX-verlichting was kenmerkend voor de Maastunnel. Daarom is ervoor gekozen deze lichtkleur terug te laten komen in de gerenoveerde tunnelbuis. Dit door amberkleurige leds te gebruiken.

Tunnel verlaten bij calamiteiten

Een van de voordelen van de nieuwe verlichting is dat er direct overgeschakeld kan worden naar wit licht. Dit maakt het bij calamiteiten een stuk veiliger de tunnelbuis te verlaten.

Ledmodules Maastunnel

Voor de autotunnel is er gekozen voor 528 GL2 Compact armaturen en 12 FV32 armaturen als ingangs- en uitgangsverlichting. Als basisverlichting zijn de 720 bestaande armaturen gerenoveerd en voorzien van een ledmodule.

Accentverlichting

Ook zijn er nog 30 ContiLED armaturen geplaatst als accentverlichting boven de ventilatoren. Alle armaturen worden beheerd door het Advanced Tunnel control System (ATS) van Schréder en Phoenix Contact. Met het vervangen van verlichting en het beheer door het ATS- systeem wordt er een energiebesparing van meer dan 35% behaald.

Fiets- en voetgangerstunnel

De eerste  autotunnelbuis ging eind juli weer open voor het verkeer. Daarna startte de renovatie van de andere autotunnelbuis. Alle werkzaamheden aan deze tunnel zullen na de zomer van 2019 zijn afgerond. Daarna krijgen de fiets- en voetgangerstunnels een opknapbeurt. Medio 2020 wordt het project afgerond.

 

Reageer op dit artikel