artikel

Ik ben installateur en ik kan alles!

installatiebranche

Een voorbeeld van een gesprek met een installateur over zijn werkzaamheden:

Ik ben installateur en ik kan alles!

“Wat kun je dan allemaal?”

“Krachtstroom, zwakstroom, noodverlichting, buitenverlichting, NEN 3140-keuring, branddetectie, alarm, zonnepanelen, laadpalen, buitenverlichting.”

“Niets vergeten?”

“O ja! Bliksembeveiliging, domotica, netspannningsanalyse, noodstroomvoorzieningen, thermografisch onderzoek, zorgcommunicatie én toegangscontrole.”

“Zo was dat het?” “Nee, nee!”

“Ik ben ook dé ledspecialist in de regio!”

“En voor wie doe je dit?”

“Nou, een beetje voor iedereen: bedrijven, gemeenten, scholen, particulieren en toch ook wel veel met aannemers. Woningbouw, niet de seriematige hoor, daar valt niets in te verdienen. Alleen de luxe woningbouw, utiliteit een beetje, maar de markt ligt op z’n gat, en natuurlijk al het onderhoud bij bedrijven. Ja, ik wil ook graag de huisinstallateur zijn voor grote instellingen.”

Per jaar bezoek ik meer dan 100 elektrotechnische en totaal installateurs. Om de opsomming niet te groot te maken beperk ik me alleen tot het gemiddelde antwoord van de elektrotechnische installateur op de vragen: “Waar ben je in gespecialiseerd?” en “Wie is je doelgroep?”

Geen focus

De gemiddelde installateur doet alles. Hij kiest niet omdat hij geen ‘nee’ wil verkopen aan zijn klant. En hij kan toch ook alles maken en repareren waar een draad aan zit of in moet? Volgens mij kan het niet zo zijn dat je als bedrijf overal goed in bent. Een alles leuk vindt om te doen. Ik denk dat het logische gevolg is van alles maar doen als bedrijf is dat je op alle onderdelen een mager 7-tje scoort. Met als resultaat dat je weliswaar je risico gespreid hebt, maar dat je nooit de beste of de goedkoopste bent die dat werk kan doen voor de klant.

Geen focus = Geen winst

En wat ik dan ook vaak hoor van een installateur is: “Eigenlijk vind ik er niets aan om zo’n nieuwbouwwoning te maken en ik verlies er nog geld op ook!”

Geen focus  = Geen plan

Het eerste wat Herman den Blijker doet bij een restaurant dat matig draait, is de menukaart versimpelen. Duidelijker voor de klant en veel winstgevender! Wanneer je ondernemer bent en niet alles aan het toeval wil overlaten, is het fijn als je een plan hebt. Voor jezelf plezierig, voor je medewerkers duidelijk en voor je klanten helder. Neem dus de tijd om over je bedrijf na te denken. Waar zijn jullie echt goed in of waar kunnen jullie als bedrijf echt goed in worden? Wat vinden jullie echt leuk om te doen? En heb je hier al de klanten voor? Als je deze vragen hebt beantwoord kun je aan de slag. Aan de slag met jouw bedrijf. Aan de slag met het zoeken van de beste klanten voor je aanbod of het bedenken van het beste aanbod voor jouw klanten. Daarover in de volgende columns meer.

Caspar Norg

Directeur Uw Duurzame Installateur

http://www.uwduurzameinstallateur.nl

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels