nieuws

“Er ontstaat een tweede type installateur”

installatiebranche

De installateur krijgt steeds vaker een adviserende rol toebedeeld. Dit biedt nieuwe kansen om producten of diensten nog beter af te stemmen op de behoeften van de klant.

“Er ontstaat een tweede type installateur”

Zo’n tien jaar gleden liepen opdrachten doorgaans via aannemers. In de huidige economie schuift de markt steeds verder op richting de eindgebruiker. Het is slim de bedrijfsvoering en dienstverlening daarop aan te passen.

Extra vragen stellen

Adrie van Duijne, directeur van Stichting Kien: “Is niet de aannemer, maar de eindgebruiker de opdrachtgever, dan is het noodzakelijk om meer tijd te investeren in het

De adviserende rol is niet voor iedere installateur weggelegd

voeren van de juiste dialoog. De klant heeft vaak een probleem of verzoek, maar tegelijkertijd heeft hij geen weet van de mogelijkheden noch interesse in technische gesprekken of in de installatie an sich. Een ander woordgebruik en een andere benadering is nodig. Zonder extra vragen te stellen en je nieuwe situaties in te beelden, mis je kansen.”

Niet voor iedereen

Belangrijk is empathisch vermogen en je kunnen verdiepen in de klant. Nog belangrijker is erin geloven, volgens Van Duijne. “De adviserende rol is niet weggelegd voor iedere installateur. Er zijn installateurs die de focus blijven houden op de technische installaties en daar is niets mis mee. Er ontstaat daarnaast een tweede type installateur. Deze neemt advies en service standaard mee in zijn bedrijfsvoering. Belangrijk is dat deze klantgerichte aanpak een bewuste keuze is waarin hij gelooft, anders werkt het niet.”

Lees het complete artikel in vakblad Installatie Journaal

Lees ook:

Hoe toekomstbestendig is de installateur?

“Installateurs kunnen hun kennis niet opbouwen”

 

Reageer op dit artikel