nieuws

A6 eerste ‘nul-op-de-meter’ snelweg

installatiebranche

De A6 tussen Amsterdam en Almere wordt de allereerste energieneutrale snelweg in Nederland. Minister Schultz gaf donderdagmiddag het startsein voor de groene wegverbreding, dat een eigen zonne-knooppunt krijgt.

A6 eerste ‘nul-op-de-meter’ snelweg
Rijkswaterstaat

De ambitie is dat uiterlijk 2030 alle snelwegen energieneutraal zijn, maar de A6 krijgt de primeur.  

Weg volledig energieneutraal

Parkway6 (DuraVermeer, Besix, RebelValley en John Laing) voert het dbfm-contract uit. De A6 tussen Almere Havendreef en Almere Buiten-Oost krijgt een zonnepanelenveld in het knooppunt A6/A27 en wordt nul-op-de-meter. Langs de weg wordt evenveel energie opgewekt als de verlichting en het dynamisch verkeersmanagementsysteem verbruiken. Minister Schultz: “Bij de nieuwe A6 denk ik aan zon, stil asfalt en olifanten. De snelweg bij Almere zal als eerste energieneutraal zijn, maar in 2030 moeten al onze wegen, bruggen, tunnels en sluizen in hun eigen energiebehoefte voorzien. Met de verbreding van dit deel van de A6 zorgen we ervoor dat we de groei van het verkeer bij Almere kunnen opvangen. Door een deel van het traject lager aan te leggen en op- en afritten verder uit elkaar te leggen ontstaat bovendien ruimte voor toekomstige gebiedsontwikkeling.” Met een zonne-auto van het team van de Tu Delft werd het officiele startsein gegeven voor de aanleg.

Door de combinatie van ledverlichting en zonneenergie wordt enorm veel energie bespraard. De bouwcombinatie wacht nog met de inkoop daarvan omdat de technologie zich razendsnel ontwikkelt. “We hebben het beloofd in de tenderfase, maar moeten het nog wel waarmaken”, beseft projectmanager Martin Schellekens van  de combinatie Parkway6. Hij ziet weinig grote risico’s, maar op de top van de bouw zullen toch ruim 600 mensen op de bouw rondlopen en het tempo zal hoog zijn. “Dat hoort onvermijdelijk bij deze contractvorm. We hebben hier geen tunnels of spoorbruggen en dat maakt het traject relatief eenvoudig.” De slappe ondergrond is nog wel een een puntje van zorg, maar de bodemgesteldheid is vooraf uitgebreid in kaart gebracht.

Het deel tussen Almere Havendreef en Almere-Buiten oost is het derde grote megacontract, na de A1/A6 en de Gaasperdammerweg. Het project heeft een waarde van ruim 200 miljioen euro waarbij ontwerp, bouw, financiering en onderhoud tot een geintegeerd geheel zijn samengevoegd en de contractomvang is een maatje kleiner dan de twee naastgelegen delen.

Klaar voor Floriade

De weguitbreiding start in dit voorjaar en duurt tot en met november 2019. Aansluitend is Parkway6 verantwoordelijk voor het onderhoud van dit stuk weg voor een periode van 20 jaar. Het consortium is afgelopen jaar al druk bezig met de voorbereidende werkzaamheden, waaronder het rooien van de bomen. 

De A6 tussen Almere Havendreef en Almere Buiten-Oost wordt verbreed naar 4 x 2 rijstroken met hoofd- en parallelbanen. Ter hoogte van het Weerwater wordt de A6 naar maaiveldniveau verlaagd en komen op- en afritten verder uit elkaar. Hiermee komt ruimte voor toekomstige gebiedsontwikkelingsplannen van de gemeente Almere, waaronder de Floriade die in 2022 wordt gehouden. Bij de uitvoering van de verbreding van de A6 is alvast rekening gehouden met de plannen van de Floriade.

Zo maak je snelwegen groen:

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels