Vehicle-to-grid: utopie of binnenkort realiteit?
Er wordt al enige tijd gesproken over vehicle-to-grid. Hoe staat het ervoor met deze technologie? Energie-experts Henri Overbeek en Henry Lootens laten hun licht erover schijnen.
Door het opladen van elektrische auto's lokaal slim aan te sturen en een digitaal 'vangnet' toe te voegen, kunnen veel meer elektrische auto's probleemloos geladen worden binnen dezelfde netcapaciteit. Dat blijkt uit onderzoek.
Er wordt al enige tijd gesproken over vehicle-to-grid. Hoe staat het ervoor met deze technologie? Energie-experts Henri Overbeek en Henry Lootens laten hun licht erover schijnen.
Bij verzekeraar a.s.r. liggen op het dak van de parkeergarage meer dan 2.000 pv-panelen en staan er op het parkeerdek circa 200 V2G AC-laadpalen. Ook werd er een klein DC-netwerk ingericht met drie V2G DC-laadpalen. "We onderzochten onder meer of er lekstromen zijn en hoe deze lopen", zegt Jos Warmerdam, werkzaam bij de Hogeschool van Amsterdam. Samen met collega Rob Schaacke licht hij een en ander toe.
"In 2025 moet meer dan 60 procent van de laadsessies in Nederland slim zijn. Een ambitieus doel, maar de technologie om dit te realiseren is al voldoende beschikbaar", aldus Frank Geerts van ElaadNL. In dit artikel meer hierover.
In Geldermalsen is een 5 MW laadplein voor zwaar bouwmaterieel gerealiseerd. Anne Koudstaal, innovatiemanager en betrokken bij WattHub geeft toelichting over de aanleiding, de bijzonderheden van het laadplein en toekomstig bijkomend onderzoek.