Voor abonnees Railsystemen in de praktijk
De NEN-EN-IEC 61439 staat een berekening niet toe als verificatiemethode voor een railsysteem. Er moet feitelijk getest worden indien de kortsluitstromen boven een bepaalde grens liggen.
Tijdens kortsluitingen spelen zowel thermische opwarming als dynamische krachten een rol. In dit artikel gaan we in op de krachten die op de rails optreden bij verschillende sluitingen.
De NEN-EN-IEC 61439 staat een berekening niet toe als verificatiemethode voor een railsysteem. Er moet feitelijk getest worden indien de kortsluitstromen boven een bepaalde grens liggen.
De berekening van kortsluitstromen komt neer op het bepalen van de totale impedantie Z, die zich in het kortgesloten circuit bevindt. Aan de hand van de formule voor de driefasensluiting kan de verwachte kortsluitstroom bepaald worden.
Deze berekening is van belang om te kunnen beoordelen of voldaan is aan de eisen ten aanzien van de bescherming tegen elektrische schok (in een TN-stelsel).
Het maken van een kortsluitberekening dient diverse doelen.