V2G en V2H in de praktijk - de stand van zaken in 2025
Bidirectioneel laden, oftewel het inzetten van elektrische voertuigen (EV) als een soort mobiele thuisaccu, leek al jaren in zicht, maar de uitrol gaat trager dan verwacht.
Met bidirectioneel laden kunnen elektrische voertuigen ingezet worden als actieve schakel in de energiehuishouding van woningen en het net. Voor installateurs brengt deze ontwikkeling een complex speelveld aan normen, componenten en regeltechniek met zich mee.
Bidirectioneel laden, oftewel het inzetten van elektrische voertuigen (EV) als een soort mobiele thuisaccu, leek al jaren in zicht, maar de uitrol gaat trager dan verwacht.
Er wordt al enige tijd gesproken over vehicle-to-grid. Hoe staat het ervoor met deze technologie? Energie-experts Henri Overbeek en Henry Lootens laten hun licht erover schijnen.
Bidirectioneel laden is het laden in twee richtingen, van laadpaal richting auto en vica versa. Het biedt diverse voordelen, maar tegelijkertijd zijn er nog behoorlijk wat obstakels op dit moment - en nadelen. We zetten de pro's en contra's in dit artikel even op een rij.
Het aantal elektrische voertuigen groeit sterk en die trend zal de komende jaren verder doorzetten. Al die E-voertuigen, bussen, vrachtwagens, bouwmachines en auto's, moeten wel kunnen opladen. Er is hiervoor een aantal laadoplossingen: unidirectioneel, bidirectioneel en draadloos.