Een energielabel voor tunnels is zo gek nog niet

Tunnels zijn energieslurpers. Automobilisten die de Schipholtunnel of een andere rijkstunnel inrijden, zullen zich dat niet realiseren, maar het is wel een feit. Omdat Rijkswaterstaat in het kader van CO2-reductie streeft naar een 20 procent reductie van het stroomgebruik in 2020 ten opzichte van 2009, heeft dat automatisch gevolgen. De energiebehoefte van alle bestaande en nieuwe tunnels zou met maar liefst 48 procent moeten dalen om die ambitieuze beleidsdoelstelling te halen. "Een tour de force", zo realiseert ook Karin de Haas, coördinator Speciale projecten, kennis en communicatie bij het COB, zich.

Verder lezen?

Krijg onbeperkt toegang tot alle artikelen.


Geen abonnement?
Maak een gratis account aan en lees 1 artikel per maand.

Bouw- en Vastgoedmonitor is een periodiek onderzoek dat inzicht verschaft in de belangrijkste trends en ontwikkelingen in de bouwbranche. Doe mee aan het onderzoek en ontvang gratis de onderzoeksresultaten.