Jeroen Horlings
Jeroen volgt al 15 jaar de energietransitie en is gespecialiseerd in e-mobiliteit, energieopslag, accutechnologie, laadinfrastructuur en bidirectioneel laden.

Jeroen volgt al 15 jaar de energietransitie en is gespecialiseerd in e-mobiliteit, energieopslag, accutechnologie, laadinfrastructuur en bidirectioneel laden.
Vermogen reduceren, starten en stoppen, energiebuffering of schakelen tussen energiebronnen. Meer dan 25 communicatieprotocollen en methoden worden hiervoor in de praktijk gebruikt. Maar generieke protocollen missen vaak de diepgang om al die functies betrouwbaar aan te sturen. Het is tijd om keuzes te maken.
Thuisaccu's zijn ondertussen een bekende oplossing om lokaal opgewekte zonnestroom tijdelijk op te slaan. Parallel daaraan wint bidirectioneel laden aan terrein. Beide oplossingen hebben het verhogen van zelfconsumptie en het verlagen van de netbelasting tot doel. Maar vormen ze een alternatief voor elkaar, of juist een logische combinatie?
Met bidirectioneel laden kunnen elektrische voertuigen ingezet worden als actieve schakel in de energiehuishouding van woningen en het net. Voor installateurs brengt deze ontwikkeling een complex speelveld aan normen, componenten en regeltechniek met zich mee.
Bidirectioneel laden, oftewel het inzetten van elektrische voertuigen (EV) als een soort mobiele thuisaccu, leek al jaren in zicht, maar de uitrol gaat trager dan verwacht.