nieuws

Wat kunnen 90 miljoen lantaarnpalen behalve licht geven?  

digitalisering

Vooralsnog zien we een lantaarnpaal als een gekromd stuk buismateriaal om een lichtbron in te monteren. Maar je kunt er ook naar kijken als een intelligent knooppunt in een netwerk.   

Wat kunnen 90 miljoen lantaarnpalen behalve licht geven?  

In Europa staan volgens de Europese Unie meer dan 90 miljoen lantaarnpalen. En daarvan is driekwart ouder dan 25 jaar. In bepaalde steden gaat de helft van het energiebudget naar lantaarnpalen. Alleen al het vervangen van de lichtbronnen door energiebesparende varianten zou 2 miljard euro opleveren.

Lantaarnpaal op zonnestroom

Tot zover de feiten. De enige functie van een lantaarnpaal is vooralsnog de straat eronder verlichten. Daar moet verandering in komen vinden ze in Brussel. De EU gebruikt de slogan ‘a dozen things you can do with a humble lamppost that has nothing to do with light’ in een plan om 10 miljoen lantaarnpalen op te waarderen, door ze niet alleen te voeden uit zonnestroom, maar ze tevens diverse andere taken te geven.

Integratie van sensoren  

Zo denkt men aan de integratie van sensoren, die via een 5G-netwerk data doorsturen over volumes voertuigen en voetgangers. Verder kunnen slimme lantaarnpalen gratis wifi-netwerken herbergen. Ook dichten de plannenmakers van de EU de slimme lantaarnpaal een rol toe in de veiligheid van burgers, door belangrijke informatie te delen via schermen en luidsprekers. En wat te denken van sensoren die de luchtkwaliteit meten of informatie verzamelen over ondergelopen straten.   

Slimme lantaarnpalen financieel  

Zo zijn er voorbeelden te over. En om de invoering van slimme lantaarnpalen financieel haalbaar te maken, worden suggesties gedaan voor adverteren op een lantaarnpaal, of inkomsten te genereren door een lantaarnpaal ook een functie te geven als snellader voor elektrische voertuigen.   

Pilots met slimme lantaarnpalen  

Hier en daar wordt reeds ervaring opgedaan. Zo gaat Hong Kong de komende drie jaar 400 slimme lantaarnpalen installeren. Daarvan zijn er reeds 40 op hun plek. De lantaarnpalen verzamelen data over de aantallen voetgangers en voertuigen en gebruiken radar om voertuigsnelheden te meten om op grond daarvan de verkeerslichten te besturen. Ook Singapore tekende een miljoenencontract om slimme lantaarnpalen te installeren. Pilots zijn er verder in onder meer Australië, China, Frankrijk, Italië, Portugal, Engeland en Polen.   

Intelligent knooppunt in netwerk  

Het projectteam van de Europese Unie doet een oproep om een lantaarnpaal vooral te zien als een intelligent knooppunt in een netwerk (in een smart city), in plaats van een paal waar een lichtbron in hangt. Vanuit dat perspectief is het aantal zinvolle toepassingen schier oneindig.   

 

Reageer op dit artikel