nieuws

Meer Nederlanders zijn bekend met smart home

digitalisering

62% van de Nederlanders is bekend met de slimme woning. Dit is een verdubbeling ten opzichte van 2015, mede dankzij de opkomst van spraaktechnologie. Dit zeggen onderzoeksbureau GFK en de Smart Home Society op basis van de Smart Home Monitor 2019.

Meer Nederlanders zijn bekend met smart home

Ruim twee derde (68%) van de consumenten die bekend is met smart home bezit ook tenminste één slim product. Consumenten die bekend zijn met de slimme woning hebben gemiddeld vier slimme apparaten. Wanneer een consumenten één slim product heeft, gaat gaat het in 42% van de gevallen om een slimme televisie.

Thermostaat & energiemeter

De meeste consumenten die bewust met ‘smart’ bezig zijn, kiezen daarna voor een slimme energieoplossing, zoals een slimme thermostaat of een slimme energiemeter. Vervolgens worden meer entertainmentproducten en slimme verlichting aangeschaft.

Smart home & de installateur

Bij aanschaf van nieuwe apparaten kiest 63% van de consumenten bewust voor een slimme variant.  Met name hoogopgeleide mannen in de leeftijd 18-49 jaar met een bovenmodaal inkomen hebben oplossingen voor een slim huis.  Wanneer consumenten nog niet eerder smart home producten hebben aangeschaft, heeft 51% een voorkeur om deze producten te laten installeren door een installateur.

Gemak & plezier

Nederlanders kiezen vooral voor smart home producten vanwege:

  • het gemak
  • de energiebesparing
  • het plezier

Hoe meer producten een consument in huis heeft, hoe meer voordelen hij ziet.

Aanschafprijs & veiligheid

Bezitters en niet-bezitters van smart home producten noemen dezelfde redenen om niet te kiezen voor slimme oplossingen. De aanschafprijs is een belangrijk punt, net zoals veiligheid. Ook issues op het gebied van veiligheid en de angst voor hacking worden genoemd als nadeel.

Huisbeveiliging

Consumenten zien producten voor een slimme woning ook als een oplossing voor hun huisbeveiliging.

Slimme luidsprekers

Het bezit van slimme luidsprekers neemt toe. Bij een vijfde van de consumenten die bekend zijn met smart home, staat een slimme speaker in huis. De slimme luidsprekers van Google, zoals de Google Home en Google Mini zijn het bekendst (57%) en het meest in bezit (15%). Daarna volgt Amazon met onder andere de Amazon Echo, met een bekendheid van 24%. Merken die meer het accent leggen op geluidskwaliteit, zoals Sonos, JBL en Harman, zijn in opkomst.

Google Assistant

De Google Assistant heeft flink aan bekendheid gewonnen. Met 63% is dit de bekendste virtuele assistent. Vorig jaar was dit de Apple Siri. Dit product staat nu op de tweede positie. Amazon Alexa volgt op de derde plaats. (Tekst gaat verder onder infographic.)

Stembediening

De voorkeur voor stembediening is licht toegenomen: 16% in 2018, 19% in 2019. Consumenten willen vooral de slimme televisie, slimme verlichting en de smart thermostaat met hun stem bedienen.

Helemaal slim

De groep consumenten die verwacht binnen 2 jaar een volledig slimme woning te hebben is verdubbeld ten opzichte van vorig jaar.

Smart Home Society

De Smart Home Society lanceerde een nieuw internetplatform: Smart Oma. Op deze site staat onder meer een checklist om vast te stellen wat van een huis wordt verwacht. De society is een initiatief van Techniek Nederland, marktonderzoekbureau GfK, merkenbureau GuiltyPeople, PostNL, D-Link, Gigaset, Somfy, Netatmo, BCC en BSH huishoudapparaten.

Reageer op dit artikel