nieuws

Europese e-installateurs vinden merk belangrijker dan prijs

elektrotechniek

E-installateurs in Europa geven duidelijk aan dat het merk belangrijker voor ze is dan de prijs. Dit meldt USP op basis van zijn European Electrical Installation Monitor.

Europese e-installateurs vinden merk belangrijker dan prijs

Het komt erop neer dat installateurs een vertrouwd merk prefereren boven een onbekend merk met een lagere prijs. Installateurs in Duitsland zijn duidelijk het meest merkentrouw. Het minst merkentrouw zijn de installateurs in Spanje.

European Electrical Installation Monitor

USP zegt dit op basis van het Q2 2018 rapport van de European Electrical Installation Monitor. Dit segmentatierapport is gemaakt voor 7 Europese landen en is gebaseerd op 1.075  interviews. Uit het rapport komt naar voren dat prijs slechts een beperkt effect op de keuze van een product. In alle onderzochte landen wordt merk belangrijker gevonden dan prijs.

Voorkeur voor een merk

Wat de belangrijke onderdelen van een installatie betreft heeft de meerderheid van de e-installateurs in Duitsland, Nederland, Polen en het Verenigd koninkrijk een duidelijke voorkeur voor een bepaald merk. In Duitsland en Nederland is de situatie redelijk vergelijkbaar. In Polen zijn er iets minder installateurs met een duidelijke merkvoorkeur. In het Verenigd Koninkrijk zijn er weer iets meer installateurs die prijs iets belangrijker vinden.

België en Frankrijk

Prijsgedreven installateurs zijn vooral te vinden in België en Frankrijk. Dat komt onder andere door het lagere aandeel installateurs dat een merkvoorkeur heeft bij het installeren (64% in België en 65% in Frankrijk) en het hogere aandeel installateurs dat prijs belangrijker vindt (27% in België en 29% in Frankrijk).

Spanje

Slechts 10% van de Spaanse e-installateurs zegt dat prijs belangrijker is dan merk. Dit is het laagste percentage in Europa. Het percentage installateurs dat bij installatie een voorkeur heeft voor een bepaald merk is eveneens het laagst. Het onderzoek toont aan dat innovatie voor Spaanse installateurs erg belangrijk is, in plaats van merk of prijs. (Tekst gaat verder onder foto.)

Over het onderzoek

De European Electrical Installation Monitor is een kwartaalonderzoek van USP Marketing Consultancy waarbij in zeven Europese landen e-installateurs telefonisch worden geïnterviewd.  In het tweede kwartaal van 2018 lag de focus van het onderzoek op het gedrag van installateurs.

Vijf segmenten

Volgens USP zijn de Europese e-installateurs op basis van gedrag onder te verdelen in vijf segmenten. Dit zijn ze:

  • De conservatieve installateur (21%)
  • De door prijs gedreven installateur (21%)
  • De innovatieve pragmatist (28%)
  • De innovatieve loyalist (10%)
  • De progressieve installateur (19%)

Voor meer informatie:  USP Marketing Consultancy, Mark de Graaf, degraaf@usp-mc.nl

 

Lees ook:

Wat is de toekomstige rol van de traditionele groothandel?

E-installateurs niet enthousiast over verkoop professionele merken via bouwmarkten

 

Reageer op dit artikel