artikel

“Wie vermogen levert op juiste plek en tijd is de winnaar”

energie

De elektrificatie van de vervoersmarkt is aanstaande. De infrastructuur voor die miljoenen elektrische auto’s, vrachtwagens, bussen en schepen is alleen nog lang niet op orde. Werk aan de winkel dus voor de installatiebranche.

“Wie vermogen levert op juiste plek en tijd is de winnaar”

Door Martijn van Leeuwen

Dat vertelde Bart Valk, EV Infrastructure-specialist van ABB, half maart op een ABB-kennisbijeenkomst in Nieuwegein. Volgens Valk staan we op een kantelpunt. “Tot nu hebben we angstvallig vastgehouden aan verbrandingsmotoren. Maar alle signalen wijzen richting volledige elektrificatie. Ook de Nederlandse wetgeving is ondubbelzinnig. Er zijn al plannen om vanaf 2030 geen nieuwe auto’s met een verbrandingsmotor te verkopen in Nederland. Openbaar vervoer moet vanaf 2030 helemaal emissieloos zijn. En er zijn plannen om al in 2025 de binnensteden enkel met elektrische voertuigen te bevoorraden.” Dit zijn plannen die veel vergen van de overheid, het bedrijfsleven, infrastructuur en burgers.

Elektrificatie

Eind 2018 telde Nederland 50.000 volledig elektrische auto’s, een verdubbeling vergeleken met 2017. “In 2030 zullen dat er volgens conservatieve berekeningen 2 miljoen zijn, 20 procent van het Nederlandse wagenpark. Extremere schattingen lopen van 40 tot 60 procent. Wereldwijd zijn er in 2025 misschien al 1 miljoen elektrische auto’s. De komende tien jaar moeten ook nog eens 5.000 bussen geëlektrificeerd worden en begint de elektrificatie van vrachtwagens, bestelwagens en busjes. Pas in 2016 reed in Europa de eerste e-bus rond en in 2017 vond de eerste pilot plaats met een e-truck. ABB heeft in Dordrecht de laadinfrastructuur geleverd voor 37 e-bussen en in Leiden voor 22 bussen”, aldus Valk.

Accupakketten

Het goede nieuws is dat de accupakketten groter worden en de laadsnelheid hoger, vertelt hij. “Eerst kwam er jaarlijks 2 à 3 kWh bij. Sinds 2017 maken we sprongen van 20 tot 30 kWh en kunnen de meeste elektrische auto’s 300 kilometer afleggen. Behalve Tesla hebben onder andere Jaguar, Audi en Kia nu auto’s op de markt met een accupakket van 60 tot 90 kWh,  goed voor 350 à 400 kilometer. Binnenkort zal  een accupakket van 100 kWh de standaard zijn. Voor zware voertuigen is dat al 300 kWh.”

Laadpalen

Nederland telt zo’n 125.000 laadpalen. Dat aantal moet snel omhoog, rekent Valk voor. “In 2030 zijn misschien 2 miljoen AC-laadpalen nodig en 40.000 publieke DC-snelladers langs snelwegen, parkeerplaatsen en andere openbare gelegenheden. De aankoopprijs van een AC-laadpaal is 1.000 euro, installatie kost nog eens 500 euro. Dat is 3 miljard euro. De totale laadpaalinfrastructuur voor 2 miljoen auto’s kost waarschijnlijk 5 tot 10 miljard. Er ligt dus een grote markt voor ons open.”

‘Nieuwe technieken onontbeerlijk’

Ook netbeheerders en energieleveranciers kunnen hun borst natmaken. “Stel dat in een stad met 250.000 inwoners in 2030 tien procent van de voertuigen elektrisch is. Alleen deze stad heeft daardoor al meer dan 800.000 kW extra nodig voor 15.000 e-auto’s en nog eens 80.000 kW voor 200 e-bussen met accupakket van 400 kWh. Vrachtschepen hebben veel meer energie nodig. De eerste geleverde e-schepen hebben een batterijpakket van 2 tot 4 MWh nodig. Los daarvan blijft ons energieverbruik groeien. Tegelijk willen we van het gas af. Dat is al een lastige transitie op zichzelf. Met zon en wind alleen redden we het niet. Andere technieken zijn dus onontbeerlijk. Om het Nederlandse net geschikt te maken voor hernieuwbare energie zijn er misschien op de hele energiemarkt investeringen van 20 tot 30 miljard euro nodig.”

‘Installateurs keihard nodig’

Een ding is volgens Valk zeker; zonder de installatiebranche zal het nooit lukken. “Installateurs zijn keihard nodig bij de aanleg, service, onderhoud en assistentie. ABB kan wel 60 tot 70 procent van de storingen op afstand online oplossen. Maar lokale service is onmisbaar. Waarschijnlijk krijgt binnen vijf jaar krijgt ieder installatiebedrijf er mee te maken. De helft van de Nederlanders zal thuis niet fysiek kunnen laden, omdat ze in een flat of een rijtjeshuis wonen. Die zullen afhankelijk worden van publieke locaties. Over een jaar of vijf zal de markt voor DC-home chargers een grote vlucht nemen. Laden wordt afhankelijk van plaats en beschikbare tijd. Wie erin slaagt het juiste vermogen op de juiste tijd en juiste plek te leveren, is de winnaar. Bij woningen en werkplekken zijn dat vermogens voor AC-laadpunten, waar je 4 tot 16 uur kunt laden met 3 tot 22 kW. Bij winkelcentra, parkeergarages, hotels en kantoren gaat er geladen worden met 24 tot 50 kW; binnen 30 tot 90 minuten is de auto weer minimaal 80 procent vol. Aan de snelwegen zal via High Power Charging  met 150 kW tot ruim 350 kW geladen gaan worden. Fastned heeft vorig jaar al een eerste snellaadstation langs de snelweg geopend met een vermogen van 175 kW, geleverd door ABB.”

Reageer op dit artikel