nieuws

Laadpaal kernonderdeel slim energienetwerk

energie

De opkomst van elektrisch vervoer staat niet op zichzelf en in combinatie met een ‘slim’ energienetwerk kan de installateur meer doen dan het in de meterkast aanbrengen van een extra groep voor een laadpaal.

Laadpaal kernonderdeel slim energienetwerk

Eind februari 2017 stonden in Nederland ruim 115.000 elektrische auto’s geregistreerd. Volgens de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland zijn dit voornamelijk personenauto’s, gevolgd door bedrijfswagens en tot slot trolley- en andere bussen.

Aantal laadpunten

Er zijn ongeveer 28.000 beperkt of onbeperkt openbaar toegankelijke laadpunten. Het aantal private laadpunten is naar schatting een veelvoud hiervan. De komende jaren neemt de behoefte aan laadpunten verder toe, want de Rijksoverheid wil dat het aantal elektrische auto’s in 2020 stijgt tot 200.000 en in 2025 tot 1 miljoen.

Smart grid

Installatietechnisch is die laadpaal niet zo interessant. Een beetje elektricien krijgt ze wel aangesloten. “Maar als je de laadpaal ziet als kernonderdeel van een elektrisch smart grid, zit je in de actualiteit van vandaag”, zegt Harm van den Oever. Hij is programmaleider Energie bij Uneto-VNI.

Creativiteit vereist

Een laadpaal in combinatie met een smart grid en de eraan gekoppelde lokale opwekking van elektriciteit is wel degelijk een uitdaging “Hier gaat het om creativiteit, om te bedenken hoe je dit ergens op een zinvolle manier kunt inpassen. Want de ene situatie is de andere niet. Daarin ligt een grote uitdaging voor de bedrijfstak. Je moet het bedenken en zó maken dat het gaat bewegen zoals je wilt dat het beweegt. Dat is aan beide kanten het werk van de installateur.”

Lees meer over dit onderwerp in vakblad Installatie Journaal

Reageer op dit artikel