blog

“Werk áán en niet alleen in je onderneming”

installatiebranche

Als ondernemer in de installatiebranche ben je vaak druk: je zet werkzaamheden op de agenda, loopt projecten na, spreekt met opdrachtgevers, maakt offertes, enzovoort, enzovoort. En thuis verdient het gezin ook aandacht. Het is daarom zaak om je tijd optimaal te benutten. In deze blog een paar tips.

“Werk áán en niet alleen in je onderneming”

Door Gerd van ’t Hul*

Leg je telefoongebruik aan banden

Dit klinkt voor de hand liggend maar probeer het maar eens… Een dag telt vierentwintig uur, meer tijd is er als ondernemer uit de installatiebranche eenvoudigweg niet. Een ‘normaal’ mens kan gedurende ongeveer drie kwartier geconcentreerd een taak uitvoeren. Hierna is een pauze nodig. Elke verstoring kost acht minuten extra. Dus: je begint aan een offerte en na tien minuten gaat de telefoon. Je spreekt een medewerker voor twee minuten. Een korte verstoring, zo lijkt het. Maar in werkelijkheid kost deze verstoring je tien minuten. Je bent dus inmiddels twintig minuten verder en het eerste deel van de offerte is nog niet eens af. Zet je telefoon daarom op vliegtuigmodus of schakel deze direct door naar voicemail. Geen belangrijke telefoontjes missen? Als je met iemand anders aan de telefoon zit, bel je toch ook altijd later terug? Gebruik anders de vip-functionaliteit op je telefoon om de aller belangrijkste telefoontjes wel door te laten.

Delegeren kun je leren

Uit onderzoek is gebleken dat men wel wil delegeren, maar men het in veel gevallen niet doet. Voornamelijk door twijfel over het kunnen delegeren en daarnaast het (mogelijk ongewenste) effect van delegeren. Het is een misvatting dat delegeren hetzelfde is als werk ‘doorschuiven’ – het kan juist een kans zijn om jouw eigen werkdruk beter behapbaar te maken. Bovendien kan het een waardevolle kans zijn voor de werknemer om te leren en te ontwikkelen.

Focus op een aantal KPI’s

Waarschijnlijk zitten je kritische prestatie indicatoren (KPI’s) ergens in je hoofd en is het voor jou als ondernemer wel duidelijk. Maar schrijf ze op, werkt ze uit en bekijk ze kritisch. Waar liggen de verbeterpunten? Wat kun je er aan doen? Ook belangrijk is wat het je gaat opleveren. Je kunt hierbij denken aan:

  • Gemiddeld uurtarief
  • Gemiddelde omzet per klant
  • Aantal klanten
  • Gefactureerde omzet
  • Toegevoegde waarde
  • Winst

Inspirerende vragen

Wat ook belangrijk is? Als ondernemer in de installatiebranche tijd besteden aan je bedrijf. Wat kan er beter? Hoe doen anderen dit? Maak hiervoor een halve dag per week vrij. Plan geen afspraken, zet je telefoon weer in vliegtuigmodus of op voicemail en denk na over hoe je de dingen doet, hoe je medewerkers dingen doen en hoe het beter kan. Vier uur besteden per week is ongeveer tien procent van je werktijd bij een werkweek van veertig uur. De meeste ondernemers werken echter meer dan veertig uur per week, dus het werkelijke percentage ligt lager. Dit houdt in dat je nog meer dan negentig procent van je tijd over hebt voor de reguliere zaken. Wanneer dit lukt, gaat er een wereld voor je open.

Wat vragen ter inspiratie:

  • Wat zou je nu meteen kunnen doen met de grootste positieve impact op je organisatie?
  • Wat is het grootste probleem van je organisatie en hoe ga je dat aanpakken?
  • Wat is het grootste succes van je onderneming in de afgelopen drie jaar en hoe kan dat worden herhaald?

Overzicht houden door afstand te nemen

Zorg ervoor dat je als ondernemer het overzicht behoudt en af en toe afstand neemt van de dagelijkse werkzaamheden. Dit om verder te groeien en plezier te hebben (en houden) in het werk. Raadpleeg eventueel een specialist die over veel concrete branche-informatie beschikt.

*Gerd van ’t Hul is inspirator voor betere bedrijfsvoering door ondernemers in de installatiebranche. Hij geeft praktische tips en vragen die je jezelf eens zou moeten stellen. Hij is verbonden aan familieonderneming Vanthul adviseurs – fiscalisten – accountants. Wanneer u vragen heeft kunt u Gerd van ’t Hul e-mailen.

 

Reageer op dit artikel