partner nieuws

Proost op een baan in het MKB!

installatiebranche

Waarom zou een technische student een bijbaan in de kroeg nemen als hij ook kan werken in het MKB? En waarom zou een ondernemer flink betalen voor kennis wanneer hij deze ook goedkoop en via direct contact in huis kan halen? Kennisdeling tussen universitaire studenten en ondernemers helpt beide partijen vooruit.

Proost op een baan in het MKB!

De gemiddelde ondernemer loopt geregeld tegen klantvragen aan waarvoor hij zelf de kennis niet in huis heeft. De beste man of vrouw staat dan voor de keus om de klus niet aan te nemen óf kennis in te kopen. Dit terwijl de universiteit een paar straten verderop kennis in overvloed in huis heeft. Deze kennis blijft echter hangen tussen hoogleraar, student en vier campusmuren. Dit terwijl de student zijn kennis maar al te graag wil toetsen in de praktijk. Beide partijen kunnen zoveel voor elkaar betekenen, maar weten elkaar niet te vinden. Daar moet hoognodig verandering in komen.  

Wat nu als MKB-ondernemers laagdrempelig, en voor een klein bedrag, terecht kunnen bij universitaire studenten voor hun vraagstukken? Dan is de ondernemer op een snelle en goedkope manier geholpen en krijgt de student de kans ervaring op te doen in het bedrijfsleven. Met dit idee zijn de mensen van KIEN aan de slag gegaan. Zij ontwikkelen nu samen met Sure Innovation het project ‘Ontsluiting van de bibliotheek van de TU/e’. In dit project staat direct contact tussen ondernemer en student centraal en wordt korte metten gemaakt met ingewikkelde communicatiestructuren en dikke rapporten.

Het idee is simpel. Een ondernemer stelt een vraag aan een student van Sure Innovation. De student spreekt de vraag door met twee andere medewerkers van Sure Innovation en  legt deze voor aan een professor tijdens een daarvoor ingepland spreekuur. Tijdens dit uur bekijken student en professor of de vraag al eerder is onderzocht binnen de TU/e of door een andere (buitenlandse) universiteit. Wanneer dit het geval is, raadpleegt de student het desbetreffende onderzoeksrapport. Wanneer de vraag nog niet eerder onderzocht is, bekijkt de professor of deze vraag van dusdanig maatschappelijk belang is dat er eventueel een promovendus op gezet kan worden. Na verder onderzoek licht de student het antwoord vervolgens in een persoonlijk gesprek aan de ondernemer toe.

Beste ondernemer, koop niet langer dure kennis in, maar maak gebruik van de aanwezige kennis van leergierige studenten. Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst is het niet? En beste student, waarom nog langer tappen in de kroeg? Proost liever op een baan in het MKB!

Meer weten over kennisdeling en het project ‘Ontsluiting van de bibliotheek van de TU/e’? Houd dan de website van KIEN in de gaten.

Reageer op dit artikel