partner nieuws

Eén jaar Vragenbank: ondernemende e-installateur weet de universiteit te vinden

installatiebranche

De Vragenbank van Stichting KIEN bestaat nu precies een jaar. In die tijd hebben de studenten van SURE Innovation van de Technische Universiteit Eindhoven (TU/e) al heel wat vragen van installatiebedrijven in behandeling genomen.  Adrie van Duijne, directeur van KIEN: “De drempels gaan langzaam weg tussen universiteit en installatieondernemer. Je merkt dat installateurs nu ontdekken wat die wetenschappelijke link via KIEN kan opleveren. Studenten en mkb’ers leren ook elkaars taal spreken en dat is winst voor beide.”

Eén jaar Vragenbank: ondernemende e-installateur weet de universiteit te vinden

Bij de Vragenbank, een initiatief van Stichting KIEN in samenwerking met SURE Innovation, kwamen het afgelopen jaar enkele tientallen vragen binnen die door SURE Innovation uitgezocht en beantwoord zijn. De scope van de vragen was heel breed – van koperdiefstal en luchtcirculatie tot isolatie, recycling en puinbreking – en ook het resultaat was heel divers. Sommige vragen hebben geleid tot wetenschappelijk onderzoek en een businessplan, bij andere vragen was snel duidelijk dat een vervolg zinloos was. “Ook dat is natuurlijk een waardevol antwoord voor ondernemers”, zegt Hans van Dinteren, projectmanager SURE Innovation.  Al met al zijn Van Duijne en Van Dinteren tevreden over de eerste periode.

Liever zelf solderen dan achter het bureau

Het doel van de samenwerking met SURE Innovation is om een praktische verbinding te leggen tussen mkb en wetenschap. Ondernemers die de tijd, menskracht en budgetten vaak missen om vragen van klanten of eigen innovatieve ideeën te onderzoeken, kunnen een beroep doen op de high potential studenten van SURE Innovation van de TU/e. De studenten op hun beurt leren om hun wetenschappelijke kennis en netwerk te benutten voor heel praktische vraagstukken. In contact met de ondernemers ontdekken ze ook waar hun kennis toepassing krijgt en waar ondernemers behoefte aan hebben. Van Dinteren: “Soms ontdekken studenten zo ook dat ze uiteindelijk toch liever zelf solderen dan dat ze achter een bureau zitten of in een lab werken.”

Op weg naar een kansrijk product of businessmodel

Van Dinteren: “Als het economisch tegenzit, hebben bedrijven minder aandacht voor innovatie. Niet verstandig misschien, maar wel heel begrijpelijk. Nu de economie aantrekt, merk je dat er weer ruimte is om verder te kijken dan naar de omzet van vandaag en morgen. De Vragenbank is voor mkb’ers het ideale startpunt om innovatieve ideeën en klantvragen op te pakken. Voor een klein bedrag gaan high potential studenten van de TU/e aan de slag met een vraag. Het is niet alleen die inspanning die waardevol is, het gaat om de ontsluiting van wetenschappelijke kennis en de laagdrempelige toegang tot het netwerk van onderzoekers en professoren. Er kunnen grofweg drie antwoorden komen op de vraag van een installateur: 1. ja, voor jouw vraag is al een oplossing en die vind je hier; 2. nee, die vraag stuit op (technologische) onmogelijkheden, wettelijke verboden of andere  bezwaren; 3. Een oplossing is mogelijk en die is nog niet ontwikkeld; daar zou je mee aan de slag kunnen. Bij de eerste twee antwoorden is de vragensteller direct geholpen. Bij het derde antwoord ligt er misschien een kansrijk product, dienst of businessmodel. Dat kan de ondernemer zelf oppakken of via KIEN en SURE Innovation een Praktisch Innovatie-traject starten.”

Cases uit de praktijk van de Vragenbank

SURE Innovation heeft vorig jaar 42 start-ups van de grond kunnen helpen. Samen met KIEN zijn er inmiddels beloftevolle projecten gestart. Van Duijne: “De Vragenbank is de eerste schifting. Bestaat er al een oplossing, is het zinvol om verder onderzoek te doen? Het is een eigen praktische R&D-afdeling op afroep en op hoog niveau. Bovendien opent de Vragenbank de weg voor het volledige traject van innovatie in de praktijk: van wetenschappelijk onderzoek en labtesten tot marktverkenning, haalbaarheidsonderzoek en business development.”

In de komende weken presenteert Stichting KIEN Vragenbank-cases van een aantal installatieondernemers. Welke vraag stelden zij, hoe is dat opgepakt, wat was het antwoord en hoe staat het er nu voor. U leest de cases onder meer op de KIEN-website.

Reageer op dit artikel