partner nieuws

Samen kansen verzilveren met internetapparatuur

installatiebranche

Producenten van retail producten zijn volop bezig het Internet of Things (IoT) te ontdekken nu apparaten in allerlei soorten en maten in staat zijn informatie van en naar netwerken over te brengen. Alles krijgt een netwerkaansluiting, communiceert via Bluetooth of wordt voorzien van een WiFi-verbinding.

Samen kansen verzilveren met internetapparatuur

Voor de oudere generatie is de integratie van thuisapparatuur met het wereldwijde web misschien niet zo vanzelfsprekend, terwijl dat zeker niet voor jongere doelgroepen geldt. Deze digital natives verwachten niet alleen van personen dat ze overal bereikbaar zijn, maar ook dat er op elk moment en overal ter wereld  interactie kan plaatsvinden met de apparatuur in en om het huis.

Binnen nu en heel binnenkort
De impact daarvan is gigantisch en maakt dat je nu al ziet dat televisies, audio-installaties, wasautomaten en kooktoestellen met elkaar zijn gaan praten of dat in de nabije toekomst gaan doen. Hoewel dat nog niet vanzelfsprekend is, en er door gebrek aan standaarden voor fabrikanten en brancheorganisaties nog genoeg werk aan de winkel is, gaat volledige thuisautomatisering er snel komen. En daar liggen grote kansen voor installateurs.

Naast de ontwikkeling van standaarden, vormen ook de mogelijkheden die nieuwe IoT-technologie kan bieden een uitdaging. Veel consumenten zijn nog niet zo bekend met termen als smart en connected, zo wijst recent onderzoek vanuit het GfK uit. Maar dat kan snel veranderen als relevante partijen gaan samenwerken en betrokkenheid tonen bij de implementaties die met IoT-technologie te maken hebben.

Platform voor eenvoudig en veilig IoT@Home
Dit is precies de reden waarom wij vanuit UNETO-VNI een samenwerking opzetten tussen retailers, fabrikanten, netwerkoperators en installateurs, om vanuit een platformgedachte de consument meer vertrouwd te maken met de mogelijkheden en ook elkaar te inspireren. Juist deze  samenwerking is noodzakelijk, omdat de concurrentiegedachte in IoT-context dodelijk is. Bang zijn dat de ander er met klanten of omzet vandoor gaat, creëert enkel verliezers. Met het IoT ben je juist een verlengstuk van elkaar en kun je de koppelingen maken die het comfort van IoT-thuisoplossingen verder vergroten.

Samenwerken is essentieel om ook een technische uitdaging als het beveiligingsvraagstuk van het IoT in goede banen te leiden. De verbindingen van ieder aangesloten apparaat moeten 24/7 worden beveiligd, want het IoT is geen technologie die mensen bij het verlaten van hun woning uitzetten. Over zaken als netwerkbeveiliging, frequente software updates en fysieke beveiliging (om te voorkomen dat een kwaadwillende een USB-stick met een virus in een apparaat steekt) moeten afspraken worden gemaakt om het IoT thuis professioneel aan te kunnen bieden.

Niet een kastje kopen, maar een beleving
Samenwerking is ook belangrijk om consumenten te ontzorgen. Zij vragen immers in steeds mindere mate om producten; het is ze om het even welke specificaties die hebben. Het gaat ze niet om de televisie, maar het kunnen kijken naar Netflix en andere on-demand tv-diensten. En het zal ze worst zijn op welke resolutie een IP-camera functioneert, als het daarmee maar veiliger wordt in huis.

Het gaat dus om het denken in service. Het IoT draait niet om producten, maar om het bieden van toegevoegde waarde, in de vorm van diensten. De modellen liggen hiervoor al klaar. Geen idee waar ik het over heb? Denk maar aan het (kabel)modem dat je in bruikleen hebt van de internetprovider. De dienst internet vraagt niet van de consument om zelf uit te zoeken welk product een passend modem voor het type verbinding is; hij/zij krijgt altijd de beschikking over het type modem dat het best bij de verbinding past, ook al moet er jaarlijks een vervangend exemplaar komen.

Omdenken door een visie te gaan vormen over bijvoorbeeld totaaloplossingen en onderhoudscontracten, creëert voor de retail en installatiesector prachtige kansen waarop mooie verdienmodellen te bedenken zijn. Maar dan moet de techniek wel betrouwbaar worden aangeboden en moeten installateurs weten hoe ze klanten proactief en juist over IoT-oplossingen kunnen adviseren.

Meer weten over IoT@Home? Kom 9 juni naar het KIEN Innovatiecongres en bezoek de break-out sessie van Rob Wierenga.

Reageer op dit artikel