Installatie Journaal
  • Abonneren
  • Inloggen
  • NEN 1010
    • Beschermingsmaatregelen
    • Elektrisch materieel
    • Inspectie
    • Bijzondere installaties
    • NEN 3140
    • Power Quality
  • Meterruimte
    • Schakel- & verdeelinrichtingen
    • Ontwerpen schakel- & verdeelinrichtingen
    • Keuring & inspectie
  • PV
    • Ontwerpen en installeren
    • Omvormers
    • Inspectie van PV installaties
  • Opslag
    • Batterijsystemen
  • Laadpalen
    • Aansluiten laadinrichting
  • EMS
  • Branche
    • Verlichting
  • Collecties
  • Vragenservice

Alles over Elektrisch vervoer

  • De Hyundai Ioniq 5 is ingezet in pilots. (Beeld: ginger_polina_bublik/Shutterstock.com)
    Elektrisch vervoer12 dec. 25

    De businesscase van V2G en V2H - wie verdient eraan?

    Voor welke partijen is bidirectioneel laden rendabel? En waarom verdienen anderen er amper iets aan, waardoor grootschalige toepassing voorlopig uitblijft?

  • Beeld: Venema E-mobility Charge Systems
    Elektrisch vervoer11 dec. 25

    Elektrische voertuigen laden met behulp van bovenleidingen trolleynetwerk

    In Arnhem startte een pilot om de bovenleidingen van het trolleynetwerk te gebruiken voor het laden van elektrische voertuigen zoals bouwmachines.

  • Gesponsord
    Gesponsord
    Laadpalen27 nov. 25

    Gesponsord Hoe Easee jouw werk sneller, eenvoudiger en winstgevender maakt

    De installateur staat in het middelpunt van de energietransitie. De vraag naar laadoplossingen groeit exponentieel, en daarmee ook de druk op jouw tijd en expertise. Daarom ontwikkelt Easee niet zomaar laders, maar complete oplossingen die jouw werk sneller, eenvoudiger en winstgevender maken.

  • Dit had je nooit verwacht: thuis tanken is nu écht mogelijk. Bekijk de video!Gesponsord
    Gesponsord
    Laadpalen25 nov. 25

    Gesponsord Eindelijk kunnen wij ook thuis tanken - net als de EV-rijders

    Het echtpaar Hilde en Ton van Dijk uit Amersfoort (beiden 63) was al tijden jaloers op EV-rijders, die hun auto gewoon thuis kunnen opladen. Zelf moesten ze altijd naar het tankstation rijden. Maar daar hebben ze nu iets op gevonden.

  • Beeld: Fit Ztudio/Shutterstock.com
    Laadpalen11 nov. 25

    Wat als V2G rond 2027 doorbreekt?

    Vehicle-to-Grid (V2G) is al enige tijd een belofte, maar komt langzaam van de grond. Het momentum lijkt echter toe te nemen: steeds vaker worden 2027 of 2028 genoemd als potentiële doorbraakjaren. Wat zou dat betekenen voor installateurs en netbeheerders en hoe kunnen zij zich voorbereiden?

  • Beeld: Chesky/Shutterstock.com
    Elektrisch vervoer7 nov. 25

    Elektrisch laden van zwaar materieel: de aandachtspunten

    De installatie van laadinfrastructuur voor zwaar materieel zoals bouwmachines of vrachtwagens is niet te vergelijken met het plaatsen van laadpalen voor e-auto's bij particulieren of op bedrijventerreinen. Henri Overbeek, gespecialiseerd in heavy duty laadinfra, benoemt een aantal aandachtspunten.

  • Elektrisch vervoer30 okt. 25

    Snelladen op steeds meer locaties van Allsafe mogelijk

    Een netwerk van snelladers uitrollen binnen de bebouwde kom. Dat is wat aanbieder van ruimteoplossingen Allsafe en 50five, leverancier van laadinfrastructuur, van plan zijn. De eerste twintig Allsafe-locaties zijn inmiddels van snelladers voorzien. Uiteindelijk zal snelladen mogelijk zijn bij alle Nederlandse vestigingen.

  • Gesponsord
    Gesponsord
    Laadpalen21 okt. 25

    Gesponsord Hager introduceert nieuwe laadoplossingen: de witty family

    Of het nu gaat om een particulier thuis, een zakelijke leaserijder of een bedrijf met meerdere laadpunten: de vraag naar betrouwbare laadoplossingen groeit razendsnel. Hager speelt daarop in met de witty family, een compleet assortiment laadstations dat flexibiliteit en gebruiksgemak combineert met slimme functies voor energiemanagement en dynamisch laadbeheer. Jorge Hulstein, key accountmanager Energy Management bij Hager, vertelt waarom deze nieuwe productlijn een slimme keuze is.

  • Shutterstock: alexgo.photography.
    Elektrisch vervoer2 okt. 25

    Dynamic load balancing voorkomt overbelasting groepenkast door laadpaal

    Dynamic load balancing is een optionele functie die leveranciers steeds vaker aanbieden bij hun EV-laders voor woningen. Het voorkomt overbelasting van de groepenkast. Luxe of noodzaak?

  • Beeld: Shutterstock, Kath_3dstudio
    Laadpalen25 sep. 25

    Laadpalen voor woningen: wat is en doet zo'n laadpaal nu precies?

    Elektrische voertuigen laadt men liefst aan huis, met zelf ingekochte of eigen opgewekte energie. Daar is een eigen laadpaal voor nodig, aangesloten op de woonhuis-installatie. Maar wat is en doet die lader nu precies? 

Meer artikelen

  1. Delftse studenten winnen wereldkampioenschap zonneracen in Australië
  2. Verlenging voor proef Actief Slim Laden in Amsterdam
  3. Project V2G-deelauto's Utrecht gaat volgende fase in
  4. Thuisaccu of EV met V2H - of beide?
  5. Heijmans neemt mobiel laadplein voor elektrisch bouwmaterieel in gebruik
  6. BMW test all solid state batterij in BMW i7
  7. V2G en V2H in de praktijk - de stand van zaken in 2025
  8. Meer tijd voor overstap op elektrische bestelbus
  9. 'Andere aanpak nodig bij emissieloos bouwen'
  10. 'Zwaar transport zonder uitstoot steeds gewoner'
  11. Emissieloos bouwen en de beschikbaarheid van elektriciteit
  12. Extern aansturen van warmtepomp of laadpaal: het Duitse voorbeeld
  13. Veiligheidsrisico's laadinfrastructuur beperken
  14. Snellaadplein voor locaties met beperkte netaansluiting
  15. ISSO-kleintje over elektrische laadinfrastructuur herzien
  1. GesponsordElektrische bedrijfswagens: stap op tijd over
  2. Vademecum slimme energienetwerken van de toekomst
  3. Autobatterijen als oplossing voor netcongestie
  4. 3 tips op het gebied van slim laden
  5. 'Elektrische voertuigen worden een oplossing voor netcongestie'
  6. Protocollen slim laden en vehicle-to-grid: de stand van zaken
  7. Slimme laadpaal met artificiële intelligentie
  8. Stand-alone 400 kW laadstation
  9. 5 MW laadplein voor zwaar bouwmaterieel
  10. Voor abonneesDefecten aan lithium-ion-batterijen
  11. Slim laden: we staan pas aan het begin
  12. Elektrische auto's laden draadloos in Göteborg
  13. Helft afgedankte autobatterijen krijgt nieuw leven
  14. Grote proef energieopslag in elektrische voertuigen
  15. Elektrische auto's als rijdende batterijen
  • Over Installatie Journaal
  • Nieuwsbrieven
  • Klantenservice
  • Contact
  • Adverteren
  • Vacatures
  • InstallQ & Kivi ledenvoordeel

Snel naar

  • Aarding
  • Zonnepanelen
  • Omvormers
  • Thuisbatterijen
  • Bedrading en kabels
  • NEN 3140

Kennis

  • Bouwwetten.nl
  • Praktijkboeken
  • Events

NEN 1010

  • Beschermingsmaatregelen
  • Elektrisch materieel
  • Inspectie
  • Bijzondere installaties
  • NEN 3140
  • Power Quality

Meterruimte

  • Schakel- & verdeelinrichtingen
  • Ontwerpen schakel- & verdeelinrichtingen
  • Keuring & inspectie

PV

  • Ontwerpen en installeren
  • Omvormers
  • Inspectie van PV installaties

Opslag

  • Batterijsystemen

Laadpalen

  • Aansluiten laadinrichting

EMS

Branche

  • Verlichting

Volg Installatie Journaal

  • x
  • LinkedIn

Installatie Journaal is onderdeel van VMN media. Lees in ons manifest waar VMN media voor staat. Op gebruik van deze site zijn de volgende regelingen van toepassing: Algemene Voorwaarden en Privacy en Cookie beleid | Privacy instellingen