Elektrische voertuigen laden met behulp van bovenleidingen trolleynetwerk
In Arnhem startte een pilot om de bovenleidingen van het trolleynetwerk te gebruiken voor het laden van elektrische voertuigen zoals bouwmachines.

In Arnhem startte een pilot om de bovenleidingen van het trolleynetwerk te gebruiken voor het laden van elektrische voertuigen zoals bouwmachines.
GesponsordDe installateur staat in het middelpunt van de energietransitie. De vraag naar laadoplossingen groeit exponentieel, en daarmee ook de druk op jouw tijd en expertise. Daarom ontwikkelt Easee niet zomaar laders, maar complete oplossingen die jouw werk sneller, eenvoudiger en winstgevender maken.
GesponsordHet echtpaar Hilde en Ton van Dijk uit Amersfoort (beiden 63) was al tijden jaloers op EV-rijders, die hun auto gewoon thuis kunnen opladen. Zelf moesten ze altijd naar het tankstation rijden. Maar daar hebben ze nu iets op gevonden.

Vehicle-to-Grid (V2G) is al enige tijd een belofte, maar komt langzaam van de grond. Het momentum lijkt echter toe te nemen: steeds vaker worden 2027 of 2028 genoemd als potentiële doorbraakjaren. Wat zou dat betekenen voor installateurs en netbeheerders en hoe kunnen zij zich voorbereiden?

De installatie van laadinfrastructuur voor zwaar materieel zoals bouwmachines of vrachtwagens is niet te vergelijken met het plaatsen van laadpalen voor e-auto's bij particulieren of op bedrijventerreinen. Henri Overbeek, gespecialiseerd in heavy duty laadinfra, benoemt een aantal aandachtspunten.
Voor abonneesEen abonnee stelde deze vraag. Lees hieronder het antwoord van onze expert.

Een netwerk van snelladers uitrollen binnen de bebouwde kom. Dat is wat aanbieder van ruimteoplossingen Allsafe en 50five, leverancier van laadinfrastructuur, van plan zijn. De eerste twintig Allsafe-locaties zijn inmiddels van snelladers voorzien. Uiteindelijk zal snelladen mogelijk zijn bij alle Nederlandse vestigingen.

Compatibiliteit en veiligheid zijn de belangrijkste zaken die geregeld worden in de IEC 61851. De IEC 61851 is de hoofdnorm op het gebied van EV-laders. In dit artikel geven we wat achtergrondinformatie over deze norm. Hoe zit het bijvoorbeeld met de vier laadmodi?
GesponsordOf het nu gaat om een particulier thuis, een zakelijke leaserijder of een bedrijf met meerdere laadpunten: de vraag naar betrouwbare laadoplossingen groeit razendsnel. Hager speelt daarop in met de witty family, een compleet assortiment laadstations dat flexibiliteit en gebruiksgemak combineert met slimme functies voor energiemanagement en dynamisch laadbeheer. Jorge Hulstein, key accountmanager Energy Management bij Hager, vertelt waarom deze nieuwe productlijn een slimme keuze is.

Dynamic load balancing is een optionele functie die leveranciers steeds vaker aanbieden bij hun EV-laders voor woningen. Het voorkomt overbelasting van de groepenkast. Luxe of noodzaak?