nieuws

Blauw uit led heeft impact op kwaliteit nachtrust

verlichting

Nieuw onderzoek van wetenschappers van de Universiteit van Houston toont aan dat blauw licht uit mobiele schermen kan leiden tot slaapstoornissen.

Blauw uit led heeft impact op kwaliteit nachtrust

Deelnemers tussen 17 en 42 jaar droegen speciale brillen die blauw licht blokkeren vanaf drie uur voor het slapen gaan, terwijl ze nog gebruik maakten van mobiele apparatuur, zoals telefoons en tablets. De resultaten wezen op een verhoging van het melatonine-niveau gedurende de nacht van ongeveer 56%. Melatonine is de stof in je lichaam die aangeeft dat het nacht is en tijd om te slapen.

 

Blauw licht in de avond

“De belangrijkste conclusie is dat blauw licht in de avond een negatieve invloed heeft op de kwaliteit van de nachtrust,” zo vertelt onderzoeker Lisa Ostron van de University of Houston. Het onderzoek is gepubliceerd in Ophthalmic & Physiological Optics. De deelnemers sliepen dankzij de brillen met het blauwfilter sneller, langer en beter.

 

Aanmaak van melatonine

Het blauwe licht uit led-schermen activeert volgens de onderzoekers de zogeheten “intrinsically photosensitive retinal ganglion cells (ipRGCs)”, waardoor de aanmaak van melatonine wordt onderdrukt. Daardoor slaap je slechter. “En slapen is erg belangrijk voor het herstel van vele lichaamsfuncties.”

 

Slaapindex

Desondanks is volgens de Amerikaanse “National Sleep Foundation’s Sleep Health Index”, driekwart van de bevolking tevreden over hun nachtrust. Meer dan vier van de tien mensen gaven echter aan in een week minstens 1x dermate slecht geslapen te hebben, dat het invloed had op hun dagelijkse activiteiten.

 

Lees alle feiten over De gezondheidsrisico’s van blauw licht in ledverlichting

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels