partner nieuws

ERP-software voor de installatiebranche

digitalisering

Of het nu gaat om werkvoorbereiding, projectmanagement, service en onderhoud, of administratie, bedrijven in de installatiebranche hebben te maken met complexe en uiteenlopende werkprocessen. Het bedrijf valt of staat met de naleving van de gemaakte afspraken, een goede werkplanning en zo efficiënt mogelijk werken.

ERP-software voor de installatiebranche

Er zijn verschillende softwareleveranciers die speciaal voor de installatiebranche een oplossing hebben ontwikkeld. Ontdek wat er allemaal mogelijk is met ERP-software voor de installatiebranche.

Projectmanagement

Voor bedrijven in de installatiebranche is projectmanagement enorm belangrijk. Met de juiste ERP-software heeft een projectleider per project inzicht in het aantal gewerkte uren, de materialen en de kosten. Met functionaliteiten voor projectbewaking houdt men de voortgang maar ook het budget in de gaten en kan men tijdig bijsturen indien nodig.

Werkvoorbereiding

Ieder project is afhankelijk van een degelijke werkvoorbereiding. Er wordt een begroting vastgesteld en deze geldt als uitgangspunt tijdens het project. Meer dan eens gebeurd het dat een planning niet verloopt zoals verwacht. De ERP-software berekend het meer- en minder werk en vervolgens stelt u eenvoudig een nieuwe aangepaste begroting op.

Het systeem beschikt vaak over een koppeling met bekende technische groothandels. De software vergelijkt leveranciers op prijs en levertijd en op basis van de werkbegroting wordt een inkoopadvies gegenereerd. Maakt u gebruik van eigen leveranciers dan zijn ook deze vaak eenvoudig op te nemen in de software.

Calculatie

Voordat men aan een project begint worden er voorcalculaties gemaakt. U krijgt een gedetailleerd overzicht van de kostprijs en de marge voor het project. Wanneer er al gebruik wordt gemaakt van calculatie software die goed bevalt, dan is in veel gevallen een koppeling mogelijk zodat deze software gehandhaafd kan blijven.

Service en onderhoud

De functionaliteiten voor service en onderhoud ondersteunen bij contractenbeheer, het maken van planningen en het verwerken van digitale werkbonnen. Bij aanschaf van een product wordt een Service Level Agreement (SLA) afgesloten waarvan de afspraken in het systeem worden opgeslagen.

Aan de hand van dit document worden er in het systeem direct data gereserveerd voor het periodieke onderhoud. Tijdens het onderhoud wordt door middel van een mobiele applicatie het inspectierapport vastgelegd en verwerkt. De klant kan aftekenen voor de uitgevoerde werkzaamheden en vervolgens wordt dit alles ook administratief afgehandeld.

CRM

Customer Relationship Management (CRM) helpt bij het winnen van nieuwe klanten en het behouden van huidige klanten. Met ingebouwde CRM functionaliteiten beschikt men altijd over de juiste contactgegevens en contacthistorie van iedere (potentiele) klant. Inkomende telefoongesprekken kunnen tijdens het bellen worden gelogd, e-mailberichten kunnen eenvoudig aan de juiste contactpersoon worden toegevoegd en een volgende afspraak wordt in het systeem vastgelegd. Eenmaal klant wordt informatie als omzet en bestellingen aan het profiel toegevoegd en dankzij een mobiele applicatie hebben gerechtigde altijd beschikking over deze informatie.

Documentbeheer

Documentenbeheer zorgt ervoor dat alle inkomende en uitgaande documenten op één centrale plek worden opgeslagen. De documenten kunnen aan klanten, leveranciers of projecten worden gekoppeld zodat u altijd alle gewenste documenten bij de hand heeft. Samen met de uitgebreide zoekmogelijkheden wordt het terugvinden zeer eenvoudig.

ERP-software voor de installatiebranche

Wilt u meer informatie over de mogelijkheden van ERP-software voor de installatiebranche, waar u op moet letten bij uw keuze voor een ERP-leverancier of bent u benieuwd wat ERP in uw geval kost? Dan kunt u terecht op www.erpoverzicht.nl.

Reageer op dit artikel