Installeren in tijden van corona

De coronacrisis treft iedereen. Wat merken installatiebedrijven ervan? Kunnen ze nog werken? En hoe kijken ze naar de toekomst? We vroegen het aan drie installateurs.
Delen:
Ruben Bonk en collega's.

Door Marion de Graaff

Ruben Bonk: Zonnepanelen hamsteren

E-installateur Ruben Bonk heeft zich helemaal toegelegd op het installeren van zonnepanelen. Hij heeft twee man in vaste dienst. Van de Coronacrisis heeft hij nog niet zo veel last. “We zijn volop bezig, maar natuurlijk merken we er wel het nodige van. Ons werk speelt zich grotendeels op het dak af, maar voor de omvormer en de bedrading zijn we ook binnen bezig. We hebben alle klanten waar we binnenkort aan het werk gaan een mail gestuurd. Daarin vragen we of ze gezond zijn en of de afspraak kan blijven staan. Soms is het wat onwennig als we ergens komen. Klanten zijn zo gewend om ons bij aanvang van een klus een hand te geven, maar we proberen dat voor te zijn door even te zwaaien. Dan moeten ze lachen en is het oké. Je moet elkaar er een beetje bij helpen. Bij zieke of verkouden klanten komen we niet. Het kan natuurlijk ook zijn dat klanten er nu even geen goed gevoel bij hebben, al zijn ze gezond. Daar hebben we begrip voor.”

Ons vaste merk is momenteel moeilijk te krijgen, dus we bieden nu een ander paneel aan

Koffie in de tuin

“Wij leven de voorschriften van de regering keurig na”, zegt Bonk. “In huis houden we zoveel mogelijk afstand, en met dit mooie lenteweer kunnen we prima in de tuin zitten om koffie te drinken. Met de voorraden is het wel wat lastig. Particulieren slaan massaal wc-papier, maar ik heb aan den lijve ondervonden dat er installateurs zijn die zonnepanelen hamsteren. Vervelend, want wij installeren er iedere maand zo’n 250. Ons vaste merk is momenteel moeilijk te krijgen, dus we bieden nu een ander paneel aan. Gelukkig is het er eentje waar we al ervaring mee hadden, zodat we geen tijd kwijt waren aan het uitzoeken hoe het qua aansluiting, montage et cetera werkt. Want bij ieder merk is dat toch net weer even anders. Klanten vinden het geen probleem: als de prijs-kwaliteitsverhouding maar gelijk is. In de periode van eind april en begin mei heb ik de planning wat ruimer opgezet om flexibeler te zijn. Stel je voor dat er toch een lockdown komt, dan kunnen we eventueel nog wat opdrachten naar voren halen. Maar laten we hopen dat het niet zover komt!”
(Tekst gaat verder onder kader.)

Matthijs de Pater: Fit blijven en doorgaan!

Directeur Matthijs de Pater van installatiebedrijf Instain in het Gelderse Terwolde: “Wij werken door zolang het kan, al hebben we volgens de minister dan geen vitaal beroep. Als er iemand in de kou zit vanwege een kapotte ketel, warmtepomp, of er is lekkage, dan is het toch wel fijn dat wij iets kunnen doen. Een aantal collega’s werkt thuis, de monteurs gaan naar klanten en nemen daarbij alle voorzorgsmaatregelen in acht. We bellen klanten kort voor een klus op om nog even te horen of het door kan gaan. Voor iedereen is het op dit moment nog wennen en aanpassen, met thuiswerkende partners, kinderen die bij huis lopen, de sportclub die dicht is en noem maar op. Dat geldt voor de collega’s, maar net zo goed voor onze klanten natuurlijk. Zelf werk ik nog op kantoor: het voelt een beetje alsof ik het fort bewaak. In deze gekke tijd maakt iedereen z’n eigen protocol, en daar hebben wij soms last van. Woningbouwcorporaties waarvoor wij het ketelonderhoud doen, laten weten dat voorlopig stil te leggen. Of dat verstandig is? Ik betwijfel het, want ketels periodiek nakijken is essentieel. Gelukkig gaan we naar de lente toe, dus kan de kachel binnenkort hopelijk uit.”

Als er iemand in de kou zit vanwege een kapotte ketel, warmtepomp, of er is lekkage, dan is het toch wel fijn dat wij iets kunnen doen

Landelijke adviezen opvolgen

Een deel van de Instain servicemonteurs doet tijdelijk andere werkzaamheden. “We hebben werk genoeg”, zegt De Pater, “onze agenda staat nog voor zo’n drie maanden vol. Daarna zien we wel weer verder. Mocht Nederland echt op slot gaan, dan hebben we allemaal een probleem. En dan zijn we er trouwens zeker niet met het huidige noodmaatregelenpakket. Dat is dan een druppel op een gloeiende plaat, hoe goed bedoeld ook. Loonkosten is één ding, maar het gaat ook om huur/hypotheek, verzekeringen, gas, licht, het wagenpark en noem maar op. Mijn motto in deze tijd van onzekerheid luidt: ‘fear is the mother of all shit’. Als iedereen in de paniek schiet, dan valt de economie op termijn helemaal stil en zijn we nog veel verder van huis. Dat moeten we zien te voorkomen, want het gaat eindeloos veel tijd en moeite kosten om alles dan weer op te starten. Het beste wat we volgens mij allemaal kunnen doen, is de landelijke adviezen opvolgen en zo goed mogelijk doorgaan met alles. Daarbij is een ieders fysieke en mentale gezondheid super belangrijk, dus fit en positief blijven, goed eten en op tijd naar bed.”

Nieko Versteeg: Van de nood een deugd maken

“Het is een beetje anders dan anders”, zegt Nieko Versteeg, manager communicatie en marketing bij Leertouwer. “Van het kantoorpersoneel is 90 procent thuis aan het werk. We hadden de laatste jaren flink geïnvesteerd in onze automatisering en dat is nu een geluk bij een ongeluk. We kunnen dus prima vanaf een andere locatie werken. Onze werkzaamheden zijn verdeeld over de sectoren utiliteit, service, beheer & onderhoud, de zorg, industrie en een unit die zich bezighoudt met ICT-infra en beveiliging. Als technisch dienstverlener zijn wij afhankelijk van wat daar gebeurt. Zolang de bouw doorgaat, kan onze afdeling utiliteit aan het werk blijven. In de zorg doen we momenteel niet zo veel, daar lopen we bij wijze van spreken alleen maar in de weg. Nu de scholen dicht zijn, hebben we voorgesteld om het grote onderhoud dat daar normaalgesproken in de zomervakantie plaatsvindt naar voren te halen. Dat geeft ons in de zomer dan juist ruimte om werk op te pakken dat we nu niet kunnen doen. We stellen ons dus flexibel op en maken zoveel mogelijk van de nood een deugd.”

Qua materialen is het af en toe puzzelen

Coronastatement

In het magazijn gelden dezelfde regels als in de meeste winkels. “Overigens hebben we alle maatregelen en onze uitwerking daarvan in een speciaal coronastatement op onze website geplaatst”, zegt Versteeg. “Communicatie is sowieso essentieel in deze tijden. We doen veel met videoverbindingen om als collega’s met elkaar in contact te blijven. Veel teams organiseren onderling virtuele ontmoetingen. Dat gaat over werk, maar heeft ook heel duidelijk een sociale component: alsof we elkaar bij de koffieautomaat treffen.
Qua materialen is het af en toe puzzelen. Groothandels hebben gelukkig behoorlijke voorraden, dus we grijpen nog niet mis, maar op de langere termijn is dat wel een zorg. Componenten op het gebied van automatisering of industrie zijn veelal afkomstig van leveranciers in China en Noord-Italië. Daar moeten we nu soms alternatieven voor zoeken.
De ‘intelligente lockdown’ die nu realiteit is, maakt het voor ons mogelijk om zoveel mogelijk door te werken, hoewel soms in aangepaste vorm. Ondertussen hebben we wel een crisisteam opgetuigd dat zich bezighoudt met de vertaling van de overheidsmaatregelen naar ons eigen werk. Onze directeur René van der Boon heeft naar de collega’s uitgesproken dat hij blij is met de dynamische inzet. De schouders eronder, alert en creatief zijn, en gemotiveerd blijven: dat is voor iedereen de beste manier om deze crisis het hoofd te bieden.”

<