Snellaadplein voor locaties met beperkte netaansluiting

Snellaadplein voor locaties met beperkte netaansluiting

Op Industriepark Kleefse Waard in Arnhem ontwikkelen Hedgehog Applications en Green Caravan een duurzaam laadplein. Maarten Klein Geltink, CEO van Hedgehog Applications, geeft toelichting.

Op veel locaties is door een kleine netaansluiting een snellaadplein voor e-auto’s en e-vrachtwagens niet mogelijk. Het in energieopslag en DC-laadtechnologie gespecialiseerde Hedgehog Applications zocht hiervoor, samen met partners, een oplossing. Ze ontwikkelden de ChargeBooster, een modulair batterij-snellaadplein voor locaties waar slechts een beperkte netaanaansluiting mogelijk is.

“Green Caravan zocht naar een oplossing om via een kleine netaansluiting toch een factor 7 aan vermogen te kunnen leveren. Dit is nodig om elektrische voertuigen, waaronder e-trucks, snel te kunnen opladen", vertelt Maarten Klein Geltink, CEO van Hedgehog Applications. "Daarnaast wil Green Caravan, omwille van de energie-efficiëntie, zonne-energie rechtstreeks op DC-DC-laadpalen aansluiten. De missie van het bedrijf is namelijk een laadplein met een lage CO2-voetafdruk realiseren. Elektrisch rijden is mooi, maar op een donkergrijze dag nog steeds niet groen. Het uitgangspunt van Green Caravan was het (laten) bouwen van een zo groen mogelijk systeem dat ook schaalbaar is."

Prototype

“We installeerden in de afgelopen jaren diverse DC-DC-laadsystemen in combinatie met batterijopslag. Gebaseerd op de ervaringen uit deze projecten ontwikkelden we een prototype, genaamd ChargeBooster. Dit zou bij meerdere partijen kunnen worden geplaatst, als plug-and-play-oplossing. We testen het op Industriepark Kleefse Waard, in het Connectr Innovation Lab. Samen met de technische specialisten van Green Caravan halen we de kinderziektes eruit.”

Details plug-and-play-oplossing

Klein Geltink gaat dieper in op de werking van de ChargeBooster: “Het gaat om een modulaire oplossing waarbij pv-panelen kunnen worden gekoppeld aan een batterij en een DC-snellaadsysteem. Het batterijsysteem zit in een 20-voetscontaineroplossing en is brandveilig volgens de richtlijn PGS37-1. Er kan tot 1.4 MWh aan batterijcapaciteit in worden geïnstalleerd. De zogenaamde powerconversie vindt plaats in een 10-voetscontainer. Deze is voorzien van een kleine omvormer voor de AC-connectie richting het net. De koppeling met het AC-gedeelte is nodig om ervoor te zorgen dat ook in koude donkere periodes energie van het net kan worden gehaald."

"Tot slot bevat deze powerconversiecontainer het DC-DC-laadsysteem voor het snelladen. Dit staat in verbinding met de laadkabeldispensers die de klant overal kan plaatsen. Ze hebben een vermogen tussen de 60-300 kW. Dat zijn de belangrijkste componenten.  Met een zelfontwikkelde controller worden temperatuur, celspanning en andere signalen gemonitord en opgeslagen in onze cloudomgeving en op het display in de container.”

Biogasgenerator

Green Caravan wil ook nog een biogasgenerator op het batterijsysteem aansluiten zodat dit als back-up kan dienen. “De CO2-voetafdruk hiervan is laag. Het gas is namelijk afkomstig van een rioolwaterzuiveringsinstallatie. Waar het voorheen werd afgefakkeld wordt het nu in flessen opgeslagen om hiermee de biogasgenerator te voeden.”

Uitdagingen

Hedgehog kwam tijdens het ontwikkelingsproces een aantal uitdagingen tegen. “Niet ieder project heeft dezelfde hardwarecomponenten. Dit leidde ertoe dat we steeds weer nieuwe software moesten schrijven om het geheel goed te kunnen aansturen. Dat is iets waar we veel van hebben geleerd. We hebben besloten een x-aantal componenten van een x-aantal merken toe te passen zodat het schrijven van nieuwe software wordt beperkt. Inmiddels hebben we de juiste balans gevonden in het distribueren van de hoeveelheid energie, afhankelijk van de hoeveelheid zon, de laadvraag en het laadvermogen van de batterij.”

Modulariteit

Ook de modulariteit bleek een uitdaging. “Het extra kunnen uitbreiden en opschalen klinkt eenvoudig, maar hier hebben we veel tijd en effort ingestopt om het snel werkend te krijgen.”

Prototype testen

Hoe ver staat het project op Industriepark Kleefse Waard? “Het prototype wordt inmiddels getest op laag vermogen om na te gaan of de communicatie tussen alle hardware-modules goed werkt. Richting de zomer is het zaak om het prototype in de praktijk op vol vermogen te testen om de kinderziektes eruit te halen zodat een tweede prototype en nulserie dit jaar nog kunnen volgen.”

Auteur en projectredacteur Installatie Journaal

De energiemarkt vraagt om oplossingen die verder kijken dan één product

De energiemarkt vraagt om oplossingen die verder kijken dan één...

De energiebranche evolueert snel, en met de toenemende vraag naar duurzame energieoplossingen zoals thuisbatterijen, laadpalen en warmtepompen, wordt...

Veiligheidsrisico's laadinfrastructuur beperken

Veiligheidsrisico's laadinfrastructuur beperken

Welke maatregelen kun je zoal treffen om veiligheidsrisico's bij laadinfrastructuur te beperken?

ISSO-kleintje over elektrische laadinfrastructuur herzien

ISSO-kleintje over elektrische laadinfrastructuur herzien

ISSO vernieuwde het Kleintje Elektrische Laadinfrastructuur. De herziene uitgave focust zich op laadpalen en laadpleinen bij woningen en gebouwen en...

Elektrische bedrijfswagens: stap op tijd over

Elektrische bedrijfswagens: stap op tijd over

Als ondernemer in de installatietechniek wordt een duurzame transportoplossing steeds belangrijker. Zeker met de strengere milieu-eisen die volgend...

Vademecum slimme energienetwerken van de toekomst

Vademecum slimme energienetwerken van de toekomst

Het slim kunnen aansturen van thuisbatterijen, zonnepanelen, elektrische auto's en warmtepompen biedt kansen voor een lagere energierekening, een...

De 10 meest gelezen artikelen van 2023

De 10 meest gelezen artikelen van 2023

Welke 10 artikelen op Installatiejournaal.nl werden in 2023 het meest gelezen door abonnees? Een overzicht.

Laders en omvormers kunnen storende supraharmonischen genereren

Laders en omvormers kunnen storende supraharmonischen genereren

Uitval van apparatuur, hoorbaar geluid en problemen met aardlekschakelaars zijn enkele problemen die kunnen worden veroorzaakt door zogeheten...

Iedere component in dit netwerk kan zich autonoom gedragen, terwijl het geheel goed blijft functioneren. (Foto gemaakt  door het VAP-DC-team.)

PV-laadplein op basis van gelijkstroom

Verzekeraar a.s.r. ontwikkelde binnen het RVO onderzoeksproject VAP-DC samen met Kropman, Hogeschool van Amsterdam, Venema E-mobility en...